Over koetjes en kalfjes

Hole punch cloud

6 reacties

De wolkenformatie die ik op 1 januari j.l. fotografeerde, was iets bijzonderder dan ik aanvankelijk dacht. Ik had er eerder over gelezen, ik kon me alleen niet herinneren waar en wat het precies was. Tot ik gisteren dit verschijnsel op Spaceweather voorbij zag komen: het is een hole punch cloud.

Hole punch cloud (1) 
Ik ken er geen Nederlandse naam voor, je zou het 'gatenkaaswolk' kunnen noemen ;~). Hoe ontstaat een hole punch cloud: "Recently meteorologists have penetrated the mystery: punch holes form when airplanes fly through thin layers of high altitude clouds. If water droplets in the cloud are supercooled (below freezing but still liquid), they can suddenly turn to snow when shocked by the passage of the plane. This mini-snowstorm occurs over a circular area much wider than the airplane itself." Op onderstaande opname zie je bij nr. 1 een deel van de bovenstaande hole punch cloud. Bij de pijl zie je een tweede ontstaan, je ziet regen/sneeuw vallen.

Hole punch cloud 
Ik vind het achteraf een bijzondere waarneming.

6 thoughts on “Hole punch cloud

  1. Jij bent ook echt iemand die met haar hoofd in de wolken loopt! 😉 Prachtig gezien.

    Like

  2. Ik had er nog nooit van gehoord/gezien maar ik vond het er al heel bijzonder uitzien, mazzel dat je het hebt vastgelegd!

    Like

  3. Ik zag de foto’s gisteren bij Spaceweather, maar ik legde toen niet de link met jouw foto’s van Nieuwjaarsdag. Dat is weer een heel bijzondere vangst geweest, Hendrika. Mooi!

    Like

  4. De uitlaatgas-deeltjes van die vliegtuigen zullen dan misschien de “trigger” voor het ontstaan van sneeuw zijn. Hoe dan ook, het levert wel mooie wolken op.

    Like

  5. Als je maar genoeg omhoog kijkt dan zie je veel. Een bijzondere en mooie waarneming.

    Like

  6. Nog nooit van gehoord. Mooi en bijzonder

    Like

Geef een reactie

