Over koetjes en kalfjes

Weerbeeld 19 december 2010

12 reacties

Er lopen tijdelijk weer schapen van de schaapskudde Bargerveen in onze omgeving. Vanmiddag liep ik ernaar toe, maar ze kennen mij niet: ze zagen me ook al van ver aankomen. Net als vorig jaar grazen ze in de sneeuw.

Schapen in de sneeuw 
Afgelopen nacht is er weer een paar centimeter sneeuw gevallen. Sneeuw dempt het geluid en er was vrijwel geen verkeer op de weg: ik genoot van de stilte tot er flarden muziek van de ijsbaan over de velden kwam, weg stilte van het platteland. Ondanks de sneeuwval was de ijsbaan blijkbaar open.

19122010 
We zaten vandaag op de geboorte van een kalf te wachten. De geboorte van kalveren is niet seizoensgebonden, zoals bij schapen. In de loop van de middag werd het kalf geboren, een zwartbont vaarskalf. Kleine Tinka had vandaag een beetje last van de kou, we hebben haar een dekje opgedaan. We kunnen alles tot nu toe redelijk vorstvrij houden. Iemand veronderstelde dat we wel in een warme stal zouden werken. Niets is minder waar. De temperatuur in de stal is niet veel hoger dan de buitentemperatuur. De stal is niet gexc3xafsoleerd. Tijdens vorstperiodes wordt de stal wel zo veel mogelijk hermetisch afgesloten. Ook de koeien moeten gewoon worden gevoerd en de kuilbulten liggen in de vrieskou en zijn met sneeuw bedekt. Wat mij betreft duurt de winter niet te lang, want het werk kost extra energie en inspanning.

12 thoughts on “Weerbeeld 19 december 2010

  1. Wervelend wandelen op de tonen van koekoekswals en Johann Strauss 🙂

    Like

  2. Dat lijkt me lastig bij dieren, hoe weet je nu of ze het koud hebben? Ik zou geneigd zijn alle kleine kalfjes met deze temperatuur een dekje op te doen.
    jullie hebben er in ieder geval een vaarskalfje bij, gefeliciteerd.
    Kun je er wat handen betreft wel goed tegen, heb jullie handschoenen aan? Misschien omdat ik altijd binnenwerk, maar mijn handen kunnen helemaal geen kou meer verdragen. Tijdens het verzorgen van de kippen en vogels moet ik tussendoor naar binnen om de handen te warmen.
    Het is nog maar eind december, wie weet hoe lang de winter nog wordt. Sterkte gewenst bij jullie barre omstandigheden.

    Like

  3. Ik gun de liefhebbers een witte kerst en de schaatsliefhebbers mogen van mij ook hun lolletje hebben, ik maak er zelf tenslotte ook met genoegen foto’s van, maar na de kerst moet het toch wel afgelopen zijn hoor, ik heb het niet zo op kou en glibberpartijen.

    Like

  4. Gefeliciteerd met weer een vaarskalf. Toch wat moois in deze barre tijden voor jullie. Hopelijk lijdt kleine Tinka niet al te veel door de koud.
    Hoe je het ook wendt of keert, in jouw omgeving was het gisteren prachtig.
    De ijsbaan was inderdaad open, want de kleinzoon was daar te vinden. Jammer van de stilte. Juist door de sneeuw wordt veel omgevingslawaai gedempt en maakt het wandelen zo fantastisch.

    Like

  5. Het is inderdaad niet veel warmer in de stal. Ook niet in onze geisoleerde stal. De deuren gaan toch af en toe open en het is behoorlijk hoog.
    Volgens mij gaat het een lange winter worden…

    Like

  6. @Jetske: je ziet wel aan het gedrag van kalfjes of ze het koud hebben (of ziek zijn) en ze voelen ook koud aan. Vooral pasgeboren kalfjes hebben soms moeite om op temperatuur te blijven. Ze moeten goed tochtvrij liggen in een dik pak stro, dan is er niks aan de hand. En wij zien eruit als eskimo’s ;~), dubbele kleren aan, dikke mutsen op, handschoenen aan. En oppassen voor schrale huid.

    Like

  7. @Josxc3xa9, Zweden: gisteren las ik op teletekst dat ze bij jullie in Zweden de koudste winter sinds 1850 verwachten… .

    Like

  8. op de kou kun je je gelukkig wel kleden, maar het blijft koud in de stal. Mijn boer heeft handschoentjes aan bij het melken, die zijn niet dik maar dan worden je handen niet nat! Bij ons in de oude stal is het wel warm, mits het niet vreselijk waait en door alle kapotte raampjes giert….
    @ Jetske; mijn handen wennen er wel aan, ik heb laatst zonder dat ik het eigenlijk zelf door had bijna de hele dag buiten in de weer geweest zonder handschoenen.

    Like

  9. Om te beginnen weer gefeliciteerd met de uitbreiding van jullie veestapel.
    Ik kan me voorstellen dat het koud wordt in de stal, daarom vroeg ik hier onlangs al eens of jullie het nog wat op temperatuur kunnen houden.
    Hier zijn afgelopen een paar vlokjes neergedaald, ik kon ze bijna tellen in ons tuintje, want om dat het zo weinig was, zag je de afzonderlijk vlokjes vanmorgen nog op het terras liggen.
    De winter kan mij niet lang genoeg duren, maar ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit de gerieflijke huiskamer …

    Like

  10. Brrrr ……, weer straalt de kou van de foto’s af. Nee, voor mij hoeft dit type winter ook niet lang te blijven. Helaas …, hij is officieel nog niet eens begonnen, dus wie weet wat ons nog te wachten staat.

    Like

  11. Ik vroeg me vandaag onderweg af, hoe houden jullie de waterleidingen dooi in de stal?

    Like

  12. @Jetske: vorstgevoelige waterleidingen sluiten we af, en anders op tijd ontdooien met heet water. Bij de koeien bevriezen de drinkbakken niet snel, die staan meer in de stal. We mogen tot nu toe nog niet mopperen. En alles hermetisch afsluiten, geen deuren onnodig open laten staan in de stal.

    Like

Geef een reactie

