Over koetjes en kalfjes

Schilderij van Tinka

12 reacties

Ik was helemaal sprakeloos en ik kreeg kippenvel toen ik het eindresultaat van de geboorte van een koeienschilderij in de mailbox vond. Het schilderij raakt me.Kompas Olga 817(Klik met de linker muisknop op de foto voor een groter formaat). Het is geschilderd door Tinka, zij schilderde pas geleden ook onze roodbonte pink – inmiddels koe. Ze had dat schilderij gemaakt om cadeau te geven, alleen de ontvangers houden meer van zwartbonte koeien. Nu hebben wij vooral roodbonte koeien, maar ze vond op mijn weblog toch een zwartbonte pink – inmiddels ook een koe – en van haar had ik meer foto’s in m’n archief. Zij heeft model gestaan voor dit schilderij.

Tinka schreef me:
“Nou, hier is ze dan, Kompas Olga 817. Ik heb er weer met heel veel plezier aan gewerkt. Ik vond het lastiger om de koe in vooral zwarte en witten te schilderen, het is moeilijker om schakeringen aan te brengen in het zwarte. Maar ik vind ze wel weer goed gelukt. De ogen zijn minder sprankelend dan bij de roodbonte koe, maar dat is denk ik omdat ze in het donkere minder uitkomen. Ook was het licht hier anders (het kwam van de andere kant). Ze is volgens mij wel net zo scheel als op de foto, maar dat is natuurlijk wel het charmante eigen karakter van deze koe. Ook een heel vriendelijk beest volgens mij.”

Wat ik heel mooi vind aan dit schilderwerk is dat de haarscheiding (het ‘kruintje’ tussen beide ogen) op de kop dik is aangezet (derde foto), het schilderwerk wordt er heel aaibaar door. De haarscheiding is heel kenmerkend voor een koe, iedere koe heeft de haarscheiding weer anders. Ik vind de ‘bubbeltjes’ op de snoet ook zo mooi (duidelijk zichtbaar in de grijze vlekken op de snoet), menigeen schildert dat gewoon glad. De oorhaartjes zijn ook zo mooi en de huidskleur in het rechter oor, de schaduwen en de glans op haar vacht, de gele oorflappen zijn zelfs mooi, ach ja, wat is er niet mooi aan :-D. Er zitten zoveel kleine, fijne details in: ik raak niet op haar uitgekeken. Inmiddels staat ze als achtergrond op m’n bureaublad, zodat ik vaak naar het schilderij kan kijken. Je kunt haar zelfs als ecard (helaas doet een link naar de site van Talens het op dit moment niet) versturen: wie had dat nu ooit kunnen denken, ik niet. En dan te bedenken dat dit pas haar tweede koeienschilderij is. Tinka, volgens mij ben je gewoon een natuurtalent! Bedankt voor foto’s van de tussenstappen en het eindresultaat van het schilderij. Meer schilderijen van haar vind je onder deze link.

12 thoughts on “Schilderij van Tinka

  1. Wat een talent heeft Tinka. Ze heeft een fantastisch schilderij van Olga gemaakt met veel oog voor detail. Ik kan me voorstellen dat je het geweldig vindt zoals jouw koeien geportretteerd worden.

    Like

  2. Tinka is echt een natuurtalent. Het resultaat vind ik erg goed.
    De koe heeft wat een menselijke uitstraling, kijk maar naar de snoet, het is net alsof ze zo begint te praten…

    Like

  3. Prachtig is hij geworden. Applaus! Ze heeft een heel eigen stijl die zeer aanspreekt. Echt helemaal top!

    Like

  4. Het ziet er inderdaad echt helemaal geweldig uit!
    Prachtig gedaan. 🙂

    Like

  5. GEWELDIG!!!!Wat is dit supermooi geworden….ik scroll ook elke keer weer even terug, hier raak je nooit op uitgekeken!

    Like

  6. Ik heb even op haar site andere schilderijen van haar bekeken. Die zijn ook goed, maar die van de koeien springen er echt uit. Ze schijnt inderdaad een speciaal talent voor het weergeven van koeien te hebben.

    Like

  7. Het is alsof ze hier de kamer in kan stappen.
    Als ik zo goed kon schilderen, dan stopte ik meteen met fotograferen. 🙂

    Like

  8. Geweldig wat een schitterend portret, en inderdaad door de penseelstreken in relixc3xabf heeft het een hoog aaibaarheidsgehalte. Super al die details, een schilderij dat ik ook graag aan de muur zou hebben hangen!

    Like

  9. Wat zul je trots zijn dat het zo mooi is geworden, Tinka.
    Schitterend!

    Like

  10. Dat kun je wel zeggen: een Natuurtalent! Geweldig!

    Like

  11. Het is heel fijn om alle positieve reacties te lezen. Hendrika, bedankt voor het plaatsen op jouw weblog, want dit is een unieke kans om direct feedback te krijgen van niet-bekenden. Ik ben heel blij met het eindresultaat, maar ben er zelf ook nog steeds verbaasd over dat het zo goed lukt. Het schilderij hangt inmiddels (tijdelijk) aan de wand. Dan kan ik er voorlopig even van genieten, voordat ik het cadeau doe.

    Like

  12. inmiddels heb ik het schilderij in het echt mogen bewonderen en het is echt super!!! Tinka heeft dit voor ons geschilderd voor ons nieuwe huis waar we ook op de koeien uitkijken. Deze van Olga krijgt een ere plek in huis, hij is zo mooi dat je er naar wil blijven kijken. Voorlopig hangt hij nog bij haar thuis zodat ze er zelf ook nog van kan genieten.
    Ik heb een schoonzus met een zeer bijzondere gave om koeien levendig neer te zetten en dat past goed bij ons “koeien gekken “. Tinka Bedankt xxx

    Like

Geef een reactie

