Over koetjes en kalfjes

Weerbeeld 28-11-2010

14 reacties

Het was vandaag alweer de derde winterse dag op rij. De vorige winter zit nog vers in mijn geheugen; ik zit – als boerin – niet op een lange en strenge winter te wachten. Maar goed, het levert wel mooie plaatjes op.

Weerbeeld 28112010
Vanmiddag liep ik m’n rondje langs de sloot.

Weerbeeld 28112010 (1)
De grillige figuren in bomijs.

Weerbeeld 28112010 (2)
Een paar ongeoogste rijen aardappelen.

Weerbeeld 28112010 (3)
Weerbeeld 28112010 (4)
Heel in de verte had ik al iets zien bewegen. Ik veronderstelde dat het een zilverreiger was. Toen ik dichterbij kwam, zag ik een ballon dansend in de wind, aan een draadje, zonder kaartje.

Weerbeeld 28112010 (5)

14 thoughts on “Weerbeeld 28-11-2010

  1. Echt weer om buiten te zijn en gezondheid op te snuiven.

    Like

  2. Wordt het nog wat met de nog niet gerooide aardappels of kunnen die na een, naar het zich nu aan laat zien flinke, vorstperiode afgeschreven worden?

    Like

  3. Vind het best even lekker, maar ook wij zitten niet op een lange winter te wachten. Krap in het voer, weinig ruimte in de stal en de mestkelder……Hopen op een vroeg en mooi voorjaar!

    Like

  4. Je laat hier weer mooi zien dat Bomijs altijd garant staat voor mooie lijnen en patronen.
    Het was een tijdlang gewoonte om ballonnen aan te treffen op jullie land, maar de laatste tijd was het rustig. Jammer dat hier geen kaartje meer aan zat.

    Like

  5. Hahaha een gele zilverreiger. 😉
    Mooie figuren in het bomijs.
    Mijn zwager kon feestvieren, boven verwachting alle 295 ha aardappels eruit. Het was een martelseizoen maar toch gelukt.

    Like

  6. @Frans54: een aardappel bestaat uit veel vocht. Gaat het vriezen, dan zet dat vocht uit en knappen celstructuren: een aardappel wordt papperig. Beneden een temperatuur van 5 xc2xb0C wordt het zetmeel in een aardappel omgezet in suikers – geeft zoete aardappelen. Bovenstaande aardappelen zijn ongeschikt om nog te oogsten; ze worden komend voorjaar ondergeploegd.

    Like

  7. Ik vermoedde het al, maar omdat wij op de volkstuin altijd al veel eerder de aardappels er uit hadden had ik er geen ervaring mee.

    Like

  8. Beide weerbeelden zijn duidelijk. Het is voorlopig weer koud zat. Zolang de zon ook nog schijnt heb ik er geen moeite meer, maar die grijze kou, daar kijk ik toch wel tegen op.

    Like

  9. Dat opvriezen van dat net nog heel natte land verdelgt wel een hele hoop insecten, toch?

    Like

  10. Dat opvriezen van dat net nog heel natte land verdelgt wel een hele hoop insecten, toch?

    Like

  11. @Gelkinghe: dat wordt wel altijd beweerd.

    Like

  12. Zelf vind ik de winter niet zo erg zolang de wegens maar schoon zijn. Voor jullie is dat toch anders lijkt mij. Je foto’s zijn geweldig zowel deze als de vorige

    Like

  13. Jammer, zonder kaartje!
    Toen wij zondag in de buurt van die ploppers waren lag er nog heel weinig… 😦
    Nouja geniet van de sneeuw en de rijp!
    Ik doe het hier ook.

    Like

  14. Mooie foto’s Hendrika en nog steeds winters.

    Like

Geef een reactie

