Over koetjes en kalfjes

Dag van de optische verschijnselen

4 reacties

Het was vandaag een dag van de optische verschijnselen. Vanmorgen stond aan weerszijden van de zon een bijzon. Bijzonnen heb ik inmiddels zo vaak gezien, ik neem  niet meer de moeite om ze te fotograferen. Toen ik later op de ochtend in de tuin aan het werk was, zag ik een lichte 22º halo om de zon met een raakboog  en een circumzenitale boog. Ik heb deze optische verschijnselen wel vaker gezien, maar niet eerder gelijktijdig.

Raakboog en circumzenitale boog 1
Raakboog en circumzenitale boog

Even later was de raakboog nog beter zichtbaar:

Raakboog
Dat was nog niet alles. Vanavond zag ik een heldere 22º maanhalo.

Maanhalo
Mijn camera is nogal ruisgevoelig onder bepaalde omstandigheden. Bij Dit houdt mij bezig zag ik een ruisloze maanhalo. Ik heb geen idee welke planeet zo dicht bij de maan staat. Update: de planeet is Jupiter, met dank aan Jan K. van Afanja.

4 thoughts on “Dag van de optische verschijnselen

  1. De verschijnselen rond de zon heb ik niet gezien gisteren. De halo om de maan wel en die was prachtig, zoals ook bij jou goed is te zien.

    Like

  2. Ja, die ring rond de maan heb ik ook gezien, prachtig. Een raakboog heb ik ook nog nooit gezien, wel apart!

    Like

  3. Je laat hier weer mooi zien hoe goed jij de lucht in de gaten houdt. Hoewel jouw en mijn camera voor dit werk eigenlijk te ruisgevoelig zijn, vind ik het toch weer knappe resultaten. Wanneer zich serieus een kans op poollicht voordoet, breng ik zekerheidshalve mijn ouwetje ook in stelling.
    Die planeet is Jupiter. Uranus staat er ook nog vlakbij, maar die is niet te zien in het felle maanlicht.

    Like

  4. Een hele leuke fotoserie. Ik heb er meteen weer wat bijgeleerd.

    Like

Geef een reactie

