Over koetjes en kalfjes

M.L.K

7 reacties

OE-DA! (Overijsselse Erfgoed Design Award) is een ontwerpwedstrijd voor jonge beginnende ontwerpers tot 35 jaar, studenten design van verschillende opleidingen binnen en buiten Overijssel en studenten van ArtEZ. Zij worden als deelnemers uitgedaagd bestaande erfgoedmotieven te gebruiken in commercieel toepasbare en hedendaagse verleidende ontwerpen. M.L.K, een melkservies geïnspireerd op het Staphorster stipwerk – ontworpen door Nynke Boelens – won in 2010 de publieksprijs. Een melkkan vind ik onpraktisch, de melkmokken in blauw vind ik mooi.Design by Nynke BoelensMaar nog mooier dan het ontwerp vind ik het verhaal erachter:
“Ik ben opgegroeid in Overijssel, op een boerderij met melkkoeien. Voor mij is de boerderij en het hele leven er om heen, in gedachten verbonden met het Overijsselse leven: buiten zijn, vrijheid, maar hard werken. De boerderijen, het agrarische leven en de producten die daaruit voortkomen behoren, wat mij betreft, tot de cultuur van Overijssel. Dit is dan ook mijn inspiratiebron voor het ontwerp voor de wedstrijd geweest. Ik heb ervoor gekozen om een melk-servies te ontwerpen, bestaande uit een kan en mokken. De melk was voor ons het product waar we van leefden, en voor mensen uit de buurt was het een product waar ze van hielden. Diverse mensen kwamen een paar keer in de week verse melk bij ons halen, of wij brachten het, als kleine kinderen, rond. Ze kwamen vaak rond zessen, als mijn vader net klaar was met melken, en de melk dus echt vers en nog warm was.”

Via Transisalania, een Overijssels weblog met een breed scala aan onderwerpen: boeken, muziek uit het oosten: van alles wat, in het Engels of in het plat, goud en oud, nieuw of fout, foto-archieven, genealogie etc. etc.. Ik volg dit interessante blog sinds mei 2009.

7 thoughts on “M.L.K

  1. …over melkkannen gesproken, ik zoek nog een ouderwetse emaile witte of blauwe (of allebei) melkkan waar een liter of 1,5-2 in kan, want dat is een stuk leuker dan een emmertje op de eettafel.
    Erg leuk altijd om te lezen/horen dat mensen worden geinspireerd door het leven op een boerderij.

    Like

  2. Deze zou ik ook wel als melkmokken willen hebben. Een melkkan zou ik net zo weinig gebruiken als een waterkan en wijnkaraf…
    Heel toevallig kwam vanochtend het begrip Staphorster stipwerk ter sprake. We zaten in de kerk naast onze vaste buurvrouw die een hele leuke nieuwe rok aanhad. Mijn eega vroeg met een brede lach of ze op een cursus Staphorster stipwerk was geweest. Het motiefje leek er namelijk sprekend op. Ze moest er wel hartelijke om lachen, ze kende mijn eega al langer dan vandaag. Wel heel toevallig dat twee keer op een dag het begrip Staphorster stipwerk langskomt. 🙂

    Like

  3. Dank je voor voor de aandacht voor mijn blog. En je weet, ik volg jouw blog ook met plezier. De prachtige foto’s maar ook je originele bijdragen. Terecht dat dit door Dagblad van het Noorden is opgemerkt.

    Like

  4. Een melkkan vind ik een onhandig ding. Die zul je bij ons niet op tafel vinden. De mokken zijn heel mooi en vrolijk. Daar wil ik wel melk uit drinken.

    Like

  5. Toen ik MLK in mijn reader zag verschijnen dacht ik eerder aan moeilijk lerende koeien dan aan een melkservies, maar het ziet er goed uit (hoewel ik zelf gewoon een glas gebruik voor de melk en voor mij alleen al helemaal niet eerst een kan ga vullen)

    Like

  6. Persoonlijk vind ik de mokken nu niet dat ik ze graag zou willen hebben, sorry.
    Maar het verhaal er achter vind ik prachtig en heel herkenbaar.

    Like

  7. Leuk zo’n ontwerp wedstrijd!
    Wat een speciaal verhaal heeft deze winnares.

    Like

Geef een reactie

