Over koetjes en kalfjes

Tussen de bedrijven door

4 reacties

Vorig jaar kreeg deze koe een tweeling, vanmorgen is ze bevallen van een mooi vaarskalfje.Pasgeboren kalfje 
Terwijl ik mijn werkkleren aantrok, is het vaarskalfje geboren: een vlotte bevalling. Het nieuwe vaarskalfje heeft dezelfde witte kop als de moeder. Haar vader is de stier Kylian. De moeder geeft veel melk. Ze heeft afgelopen lactatie in 406 dagen 12.057 kg melk gegeven met 5.05% vet en 4.05% eiwit. Het kalf heeft biest gehad en inmiddels staat ze al. Nu moet ik haar nog aanmelden bij de burgerlijke stand voor koeien. De koe beviel tussen de bedrijven door: het gras dat maandag is gemaaid en donderdag ingekuild zou worden, wordt vanmiddag ingekuild. Van woensdag op donderdag hebben we regen gehad, donderdag en vrijdag hebben we hier geen zon gezien: het gras droogde niet voldoende.

4 thoughts on “Tussen de bedrijven door

  1. Het lijkt me een open eind wat je schrijft…
    Komt het vandaag wel goed met dit gras bij het inkuilen.
    En mooi dat je er weer een vaarskalfje bij hebt.
    Succes met alle drukte.
    Gisteravond sprak ik op de eerste repetitie-avond van het rexc3xbcnie-orkest een boer en vroeg of hij ook nog een snede gras moest inkuilen en dat bevestigde hij. Een ander vroeg of ik met een boer was getrouwd omdat ik daar zo naar vroeg. Waarop ik zei dat ik altijd graag met een boer had willen trouwen en niet gelukt is… 😉 en dat ik in mijn kennissenkring boeren heb waar ik veel wijzer van wordt. 🙂

    Like

  2. Een vaarskalfje is altijd welkom, lijkt me. Gefeliciteerd!
    Het is dus opnieuw oneerlijk verdeeld met het weer, want wij hebben de laatste dagen absoluut niet te klagen over het weer. We hebben alweer heel wat uurtjes zon gehad.

    Like

  3. Gefeliciteerd met het vaarskalf. Gelukkig geen stiertje!
    Jullie hebben wel pech met het weer. Hier was het de afgelopen dagen het mooiste weer wat je kon bedenken (inclusief wat nevel ’s morgens).
    Fijne zondag!

    Like

  4. Wat mooi, beter dat het vanzelf gaat dan dat je allerlei ingrepen moet toepassen. En ook goed voor jullie dat het een vaarskalf is toch? Hopelijk komt het met het gras ook allemaal goed.
    groet,
    Lenie

    Like

Geef een reactie

