Over koetjes en kalfjes

Wampex

9 reacties

Een aantal weken geleden liepen twee mannen langs onze sloot. Ik kijk altijd een beetje argwanend naar onbekende wandelaars, alhoewel ze daar wel mogen lopen: het is niet verboden gebied. Even later kwamen ze naar ons toe en stelden zich voor. Ze vroegen of ze met een speurtocht langs de sloot mochten komen. In het verleden kwam deze Wampex (ik had nog nooit van het woord gehoord, ik noem het altijd speurtocht in het donker) wel vaker bij ons langs. Ze hadden deze tocht een aantal jaren niet georganiseerd, ik had ze ook al enige tijd gemist. Ik was de tocht alweer vergeten, tot ik vanmorgen de mensen van de buurtvereniging elders een stellage boven een sloot zag bouwen.

Speurtocht (1) 
Het was de bedoeling dat in de sloot aan het eind van ons land een soort drijfbrug zou worden gebouwd, daarom liep ik vanmiddag met de hond naar deze sloot. Er was niets te zien.

Speurtocht 
Jaren geleden werden we door een van de groepen gewaarschuwd dat er een kalf in het weiland liep. Inderdaad, er had een koe gekalfd. Dat was natuurlijk een mooie onverwachte belevenis voor de stadsbewoners. Ik zal vanavond laat eens kijken of ik ook dolende zaklantaarns zie over de landerijen. Of misschien zit er wel een controlepost in de buurt. Het lijkt me een spannende tocht langs en over sloten en door de weilanden in het pikdonker.

9 thoughts on “Wampex

  1. Ik heb hier jarenlang meegewerkt aan een Wampex voor de Smallingerlandse jeugd. Dat was toch echt wel wat anders dan een speurtocht in het donker. Ik zal eens kijken of ik de videobeelden daarvan nog kan vinden …

    Like

  2. Gelukkig ben je een gewaarschuwd mens, anders zou je misschien denken dat er dwaalgeesten rondlopen. 🙂

    Like

  3. Een aantal jaren geleden deed een kennis van ons mee met Wampex. Vandaar dat ik het kende.
    Als ik het linkje van de buurtvereniging aanklik krijg ik een virusmelding, tot twee keer toe.
    Vanavond maar weer op onderzoek uit en vooral de waakhond meenemen, je weet maar nooit. 😉
    Onze kinderen hadden gisteravond een spel in het Uffelter bos (op kamp met de kerkjeugd) en dat was iets met douane, grens en smokkelen…het was erg leuk geweest.

    Like

  4. Ik had nog nooit gehoord van een Wampex…toch reuze spannend voor de deelnemers lijkt me, het zullen immers geen boeren zijn die ook wel eens midden in de nacht nog aan het werk zijn.

    Like

  5. Schijnt dat Tommy Wieringa ook vaak meeloopt. Zo hoorde ik er ooit van

    Like

  6. Altijd weer spannend voor de deelnemers.
    En fijn dat jullie hier toestemming voor geven er zullen ook boeren zijn die weigeren om vreemden in hun land te laten lopen

    Like

  7. Zouden ze via dat touwtje naar de overkant moeten?

    Like

  8. Pfff daar heb ik ooit ook nog aan mee gedaan met dat soort dingen.
    Liever toch maar niet meer. 😉

    Hahaha je had dus de nieuwe website al gespot. 😉
    Moest het nu doen omdat ik vanavond geen tijd meer heb.. En ik had beloofd dat die morgen online zou staan en overal verkondigd.

    Like

  9. @aargh: ik denk het wel… .

    Like

Geef een reactie

