Over koetjes en kalfjes

Derde snee

10 reacties

De laatste keer dat we hebben ingekuild, was op 23 juni. Omdat daarna hier weinig regen is gevallen, stond de grasgroei al wekenlang stil. Van 1 september tot 1 februari mogen we het land niet bemesten. Dat betekent dat voor die datum de mestkelders leeg moeten zijn. In een normaal groeiseizoen proberen we voor 1 augustus voor het laatst te bemesten. Organische mest werkt lang na en dat betekent dat de grasgroei tot laat in de herfst doorgaat. Om dat enigszins te voorkomen – de kwaliteit van herfstgras is veel lager dan van de 1e en 2e snee – houden wij de datum 1 augustus aan. Dat gaat dit jaar niet lukken. Gisteren hebben we al ons grasland gemaaid en geschud, vandaag is het geharkt en ingekuild.

Hakselaar

Kuilverdeler
Het was uitstekend inkuilweer. Drie buurmannen hebben geholpen om de kuil met plastic af te dekken. De kuilbult is 'nat gemaakt' (er is een pilsje op gedronken :~)) ). Komende week wordt het grasland voor de laatste keer dit groeiseizoen bemest. En dan mag het hier wel eens flink gaan regenen, want het is nog steeds erg droog.

10 thoughts on “Derde snee

  1. Hoewel de landbouw, veeteelt, steeds meer gemechaniseerd wordt is het weer toch een belangrijke factor. Uit deze pagina blijkt maar weer eens hoe alles van elkaar afhankelijk is. Hoe hard is die deadline van 1 september als er bijzondere (weers)omstandigheden zijn?

    Like

  2. @Geert: de weersomstandigheden moeten wel heel extreem zijn en dan moet LTO Nederland bij de minister voor ons lobbyen. Momenteel speelt de kwestie ‘scheuren van grasland’: http://www.lto.nl/nl/25222801-Actueel.html?path=12102184/10414573.

    Like

  3. Lekker gevoel dat dat in ieder geval weer onder het plastic ligt.
    Zoals Geert al schrijft, het weer blijft toch een belangrijke factor.
    Beregenen is geen optie voor jullie?

    Like

  4. Gelukkig dat jullie toch de derde snee binnen hebben kunnen halen, ondanks dat het nog steeds behoorlijk droog is. Ik zal mijn best doen om de regen hier weg te houden en jullie kant op te sturen.

    Like

  5. Ik heb nog wel een heleboel regen over..
    Ook ikz al proberen het jullie kant op te sturen!! 🙂

    Like

  6. Ik heb je link gevolgd naar de site van LTO. Maar ik begrijp niet wat het scheuren voor voordelen heeft en al helemaal niet waarom je daar speciale toestemming voor zou moeten hebben.

    Like

  7. .@Brimstone: je opmerking is interessant, ik schrijf er een blog over. Wordt vervolgd.

    Like

  8. OT: De foto’s van de kerk en klooster waren geen opdracht. Ik mocht er vrijelijk alleen foto’s maken omdat ik een ‘kruiwagen’ had, iemand die in het klooster woont. Normaal zijn er wel openstellingen maar dan lopen er natuurlijk veel meer mensen rond en zijn er veel meer restricties. Ik kon nu gaan en staan waar ik wilde, heb er echt van genoten.

    Like

  9. Had ik dat nou geweten … bij het natmaken van die kuilbult had ik best even willen helpen … Dat is net een klusje voor mij. 😉

    Like

  10. @Jetske: ik ben vergeten je vraag te beantwoorden: beregenen van grasland loont niet – te duur. Je hebt een beregeningsinstallatie nodig, een trekker of een motor die de beregeningsinstallatie aandrijft en dit vreet gasolie. Voor akkerbouwgewassen ligt het anders. Alleen in droge – hooggelegen – gebieden met lichte grondsoorten zie je wel dat grasland wordt beregend.

    Like

Geef een reactie

