Over koetjes en kalfjes

Circumzenitale boog

11 reacties

Ik kan weer een optisch verschijnsel van mijn lijstje strepen: de circumzenitale boog. Deze halo ontstaat door breking van zonlicht in ijskristallen. Bijzonnen staan aan weerszijden van de zon, de circumzenitale boog staat boven de zon – op 46º. Ik zag deze boog gisteravond rond 19.30 uur. Het is een regelmatig voorkomende halo: ik had deze niet eerder waargenomen. Vaak is het zo dat je een optisch verschijnsel vaker ziet als je ze eenmaal hebt gezien, omdat je dan weet waar – en in welke wolkensoort – ze kunnen voorkomen.

Circumzenitale boog

Circumzenitale boog (1)

Circumzenitale boog (2)

11 thoughts on “Circumzenitale boog

  1. Weer iets nieuws, deze komt me helemaal onbekend voor. Wel mooi. Toch maar weer vaker omhoog kijken.

    Like

  2. …deze wolkjes zag ik gisteren hier ook, maar die boog…nee die zag ik niet. Hoe kan het dat de boog omhoog staat, ik bedoel als een kommetje, als hij boven de zon staat?

    Like

  3. Wauw! Ik heb pas twee keer een regenboog gezien, laat staan zoiets moois als deze boog. Dat type wolkjes zie ik hier wel vaker…Maar nog nooit zo’n mooie boog erbij gezien.

    Like

  4. De lucht zelf is al mooi met die kleine schapenwolkjes. Maar de boog erbij maakt hem extra mooi. Als ik alle verschijnselen bij jou zie, weet ik dat ik eigenlijk te weinig omhoog kijk.

    Like

  5. Ze is geweldig om te zien inderdaad.
    Als je erop let dan zul je ze vaker kunnen herkennen denk ik. Want zo’n lucht zie je regelmatig.

    Like

  6. @Sandra: hoe het precies zit weet ik niet, maar het heeft te maken met de aard van de optische werking (reflectie, breking, buiging of herhaaldelijke terugkaatsing) en de soort ijskristallen. Citaat: “Het zonlicht valt hier echter wel in op de boven- en onderkant van het kristal en verlaat deze langs de zijvlakken. Het resultaat is een kleurrijke boog, een beetje als een regenboog, 46xc2xb0 hoger gelegen dan de zon.”

    Like

  7. Prachtig, Hendrika. Dit is weer een erg mooie score!
    Deze heb ik nog nooit kunnen fotograferen.
    Omdat ik wel weet naar wat voor wolkensoort ik moet uitkijken, heb ik vanmiddag bij de Leijen nog een tijdje omhoog staan turen. Ik heb zelfs nog een paar foto’s gemaakt van de ‘luchtige schaapjes’, maar meer dan een paar schermbloemigen kreeg ik er niet bij op. 🙂

    Like

  8. Toevallig gisteren ook foto’s gemaakt van dit soort kleine schapenwolkjes maar die halo niet gezien. Wel een enorme regenboog later.

    Like

  9. Wat bijzonder! Nooit geweten en dus ook nooit op gelet. Maar weer wat geleerd!
    groet, Lenie

    Like

  10. Hee wat een ontdekking. Zal er eens op gaan letten. Heel bijzonder!

    Like

  11. Gisteravond was er ook weer een te zien, erg mooi! Ik had ook nog niet eerder gezien, het lijkt toch wel vaker voor te komen.

    Like

Geef een reactie

