Over koetjes en kalfjes

Koers van koeien

5 reacties

Koers van koeien

"Oude, gerespecteerde runderrassen uit Nederland en Vlaanderen, ze staan model in het verhaal over de koers van koeien. Lang wisten de koeien te overleven, de veehouders op hun hoeven een inkomen te verschaffen. Waar liepen de emoties hoger op dan bij de fokkers van de Fries-Hollandse zwartbonten, toen ze moesten toegeven dat hun dubbeldoelkoeien niet meer de besten waren? Het roer ging om – in de run naar nieuwe rundergenen vonden boeren aan beide zijden van de grens elkaar. Ze grepen tijdig de kans gezamenlijk een organisatie te vormen, die in diverse delen van de wereld nieuwe uitdagingen kent: CRV."
  
Dit boek is geschreven door journalist en auteur Reimer Strikwerda, in opdracht van CRV. Het boek geeft een overzicht van de geschiedenis van de rundveeverbetering en de organisaties die daarbij een rol speelden en wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van CRV. Dit boek mag natuurlijk niet in onze collectie ontbreken. Het is een mooi gexc3xafllustreerde uitgave en toen ik het boek doorbladerde, zag ik tot mijn verrassing op een van de foto's 'meneer de boer' uit de tijd dat hij in de rundveeverbetering werkzaam was.

Koers van koeien 1
Op deze foto staat ook de echte meneer de Boer, destijds zijn baas. Meneer de Boer is een aardige, rijzige, statige en inmiddels ruim tachtigjarige man, waaraan ik meneer de boer zijn alias heb ontleend.

5 thoughts on “Koers van koeien

  1. Als je werkt met koeien, lijkt me dit boek heel interessant.
    Wat een verschil met toen als je nu een groep boeren bij elkaar ziet. Ook zij gaan met de tijd mee. 😉

    Like

  2. ..allemaal keurig in het pak, hihi

    Like

  3. Leuk hebbeding dat boek.
    De tijd heeft zo te zien ook voor meneer de boer niet stil gstaan … 😉

    Like

  4. Bijna allemaal in pak zijn net de coaches en de voetballers die bij gelegenheden ook keurig in pak zijn.
    Ik heb al even gezocht naar meneer de boer, ik heb gezocht bij de jongere generatie. 😉
    Ik heb hem niet echt kunnen vinden, ik heb wel een vermoeden maar die vertel ik nog wel eens bij gelegenheid.

    Like

  5. Eens even kijken 🙂 ja zie een paar jonge mannen die in aanmerking komen :))
    Pracht van een doelstelling die zijn vruchten afwerpt

    Like

Geef een reactie

