Over koetjes en kalfjes

Voornamenbank online

9 reacties

De_naam_hendrika_in_beeld

"Vanaf vandaag is de nieuwe Nederlandse Voornamenbank online. Deze databank van het Meertens Instituut bevat 500.000 voornamen, waarvan de populariteit vanaf 1880 en de verspreiding over Nederland wordt getoond.

Voor elke voornaam wordt gegeven hoeveel personen die naam in Nederland dragen, mannen en vrouwen, en als eerste naam of als tweede of volgende naam. Ook wordt de populariteit van elke naam getoond sinds 1880. Dat maakt het mogelijk om te zien of een naam in opkomst is, wanneer de naam het meest populair was, of dat de naam alweer uit de gratie is. Ook wordt de verspreiding van de voornaam gegeven, op basis van de hele bevolking in 2006, naar geboortegemeente. Voor 20.000 namen is een uitleg en verklaring beschikbaar."

De voornaam Hendrika is sterk gedaald in populariteit. Ook nieuwsgierig naar je eigen voornaam? Klik hier.

9 thoughts on “Voornamenbank online

  1. Zag het op het journaal vanavond en was wel nieuwsgierig. Exc3xa9n van onze kinder heeft een naam die minder dan 5 keer voor komt in Nederland, ik ken er al twee….
    Ben er ook achter gekomen dat mijn ouders niet bepaald origineel waren met mijn naam, hij was het jaar voor mijn geboorte erg populair…

    Like

  2. ’t Is wat met die verdwijnende Nederlandse voornamen. Ik zeg altijd maar zo: “Ook al noem je de hond Poekie en de kat Bello, het dier luistert wel, maar z’n karakter verandert er niet door, ook z’n afkomst niet.”

    Like

  3. Leuk om daar te snuffelen. Mijn naam wordt ook steeds minder gegeven.

    Like

  4. Okxc3xa9, Jetske neemt iets af in populariteit maar niet zo dramatisch als bijvoorbeeld Jan en Hendrika. Wat zo frappant is in “mijn” grafiek dat er steeds zulke uitschieters in zitten. En het verspeidingsgebied zoals ik al wel wist, voornamelijk in Friesland dus.
    Als ik even kijk naar de naam van jouw man dan is die toch echt niet populair. Er staat op die site niets eens een grafiek. “Te weinig gegevens voor het tonen van populariteit”. Tsja dat heb je als je “Boer” wordt genoemd. 😉

    Like

  5. Alle goede oud-vaderlandse namen zakken weg. Zie ook Hendrik, Jan, Harm, Geert en Pieter. En Wilhelmina! Daarom krijgen we bij het vernoemen met die namen straks extra kinderbijslag bij een CDA-PVV kabinet. 🙂

    Die Meertens-site gaat overigens wel goed op weblogs, krijg ik de indruk…

    Like

  6. Toen ik gisteren de aankondiging zag in het Journaal, heb ik er meteen even een kijkje genomen. Mijn naam was lange tijd populair. Na een enorme piek in 1946 raakte hij halverwege de jaren 60 in de versukkeling …

    Like

  7. De mijne is nog apart dan die van jou..
    In 1890 kwam mijn naam nog helemaal niet voor!
    In de jaren 1970 en 1980 een piek om vervolgens af te zwakken.

    Like

  8. Brimstone komt niet eens voor 🙂 Er zijn wel 7 Brimelda’s geweest, ook mooi.

    Like

  9. Jaaaaa lang leve het Meertens :)) Vind dit zo leuk! Ben bijna verbaasd de weg weer terug gevonden te hebben want je blijft namen intikken

    Like

Geef een reactie

