Over koetjes en kalfjes

Campina Open Boerderijdag (vervolg)

17 reacties

Er was vandaag veel belangstelling voor de Campina Open Boerderijdag.

Boerderijdag

Boerderijdag_1

Boerderijdag_2

De naam Campina is nog verbonden aan deze dag: deze melkfabriek is inmiddels gefuseerd met Friesland Dairyfoods en ze zijn verder gegaan onder de naam FrieslandCampina. Er waren veel gezinnen met jonge kinderen: wat is er ook leuker dan eens een kijkje te nemen op een melkveehouderijbedrijf. Er was een quiz voor de kinderen

Boerderijdag_4

en van lege zuivelpakken konden ze een portemonnee in elkaar knutselen.

Boerderijdag_3

Wij kwamen voor de nieuwe stal met vier melkrobots. Het is een ruime lichte stal, met aan weerszijden van de voergang 3 rijen ligboxen (3 + 3) en twee melkrobots.

Boerderijdag_5

Boerderijdag_6

Boerderijdag_7

Ze melken hier met de Lely A3 next. De Lely A3 next is een updateversie van onze melkrobot.

Boerderijdag_9

Boerderijdag_10

Deze versie heeft een strakkere vormgeving, andere software en het meten van de melkkwaliteit gebeurt in de robotarm.

Boerderijdag_8

De melkseparatie-emmers zijn niet meer gexc3xafntegreerd in de robot, maar staan apart.

Boerderijdag_11

De roosters worden schoongemaakt door de mestrobot en daarachter staat een Grazeway selectiebox: in de toekomst is het mogelijk dat de koeien naar buiten kunnen om te weiden.

Boerderijdag_12

Was vandaag de open dag speciaal voor burgers, buitenlui en boeren, a.s. vrijdag is op ditzelfde bedrijf een open dag, dan meer gericht op melkveehouders. Ook dan zijn andere belangstellenden welkom.

17 thoughts on “Campina Open Boerderijdag (vervolg)

  1. Wat is de melkveehouderij toch veranderd vergeleken met vroeger.
    Als ik deze grote stallen zie, moet ik aan de stallen van mijn ooms denken. Dat waren geen melkveehouders, maar tuinders die er een paar koeien bij hielden. Wat moesten die ploeteren om ze gemolken te krijgen, eten te geven en de stallen uit te mesten. En nu, nu werkt de boer nog steeds hard, maar dan wel met veel hulpmiddelen.

    Like

  2. das echt een grote stal!

    Like

  3. Mooi om zo te zien hoe het er nu aan toe gaat, wat is het toch een modern gebeuren.

    Like

  4. Wat een enorme stal.
    De Grazeway selectiebox lijkt me een uitstekende aanvulling. Zo kunnen de dieren op een gecontroleerde manier toch naar buiten.

    Like

  5. Mooi groot bedrijf en het ziet er allemaal keurig uit.
    Hoeveel koeien worden er nu gemolken door die 4 robots?
    Over robots gesproken: die mestrobot lijkt me ook niet verkeerd. 🙂

    Like

  6. @Jan K.: in deze stal kunnen 230-240 koeien : 4 melkrobots = zo rond de 60 koeien per melkrobot. Onze koeien waren destijds bang voor de mestrobot: hebben we weer verkocht.

    Like

  7. Ziet er allemaal erg gelikt uit. Altijd leuk om eens bij een ander te kijken, zeker met vier robots. (Hadden ze die mestrobot niet even schoon kunnen spuiten :-))

    Like

  8. Bij veel mechanisatie in de veehouderij zet ik m’n vraagtekens. Het is vaak mens/boervriendelijk, maar is het ook wel diervriendelijk.
    Die mestrobot is natuurlijk heel boervriendelijk, lijkt me een geweldig ding, gemak dient de mens enzovoort. En geeft tijd om echt met de koeien bezig te zijn. (Als die gewonnen tijd inderdaad aan de koeien wordt besteedt.)

    Zou er nou geen manier zijn om koeien daaraan te laten wennen? Het schaadt ze geenszins. Lijkt mij nou een uitdagend gedragsonderzoek voor mensen in Wageningen. Alhoewel onze honden zijn ook aan de water- cq stofzuiger gewend zonder wetenschappelijke backing. Veel kletsen, veel geruststellen en prijzen. Maar koeien zijn geen honden 🙂

    Like

  9. besteedt zonder t natuurlijk…………..
    Ben daarop een ‘mierenneuker’. Val over de fouten van anderen en dan zie ik ineens die knoert van een fout van mezelf staan. Wellicht zijn er nog meer, maar die zie ik nu (gelukkig even) niet 🙂

    Like

  10. @Brimstone: a slip of the keyboard ;~). Iedereen maakt ze weleens, ook al ben je nog zo zorgvuldig in je taalgebruik.
    Mechanisatie/automatisering in de veehouderij: weer een interessant onderwerp om een of meer blogs aan te besteden: kom ik een keer op terug! Wat voor ons veehouders vanzelfsprekend is, is dat misschien helemaal wel niet voor ‘burgers en buitenlui’. Ik ben benieuwd naar de vraagtekens en ik geef graag een ‘boerinnenvisie’ hierover.

    Like

  11. Die stal ziet er echt geweldig uit!
    Die selectierobot natuurlijk een uitkomst..
    Zo blijven we tenminste koeien in het landschap houden.
    Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen verder gaan.

    Like

  12. Prachtige stal. Echt de moeite waard om ook als niet veehouder daar een kijkje te nemen, lijkt me.
    We liepen in Limburg langs een stal met een “knuffelborstel”. Mijn eega wees me daarop. Ik zei toen meteen: “Heeft Hendrika ook”.
    Mijn eega zei toen: “Hoe zo, heeft Hendrika ook zo’n ding nodig?” 😉 En zo kwam je zelfs in het zuidelijkste puntje van het land nog ter sprake. 🙂

    Like

  13. Dat is een druk bezocht bedrijf
    interessant van een pak een portemonnee maken.
    Hoe gaat dat of heb je die cursus overgeslagen….

    Pas de nieuwste Lely gezien (boerencamping)
    was allemaal duidelijk te zien we konden er naast staan
    vooral de neefjes/nichtjes vonden het erg interessant
    kijk tante Ina nou gaat hij kietelen 🙂
    (schoonmaken van de tepels en uier)

    Like

  14. @Ina: de cursus ‘knipknutselen’ heb ik – twee linker handen ;~) – overgeslagen. Is het iets voor jou?

    Like

  15. @Jetske: :~))

    Like

  16. Wie weet misschien blijft het geld er dan beter in 😉

    Like

  17. Ja heerlijk ook weer naar buiten in de toekomst. Dat wordt ook vast weer een robotje zoals “de electrische koeienuitlaatservice” :))

    Like

Geef een reactie

