Over koetjes en kalfjes

Controleronde

11 reacties

En wie hebben we daar??

Tweeling

Tweeling_2

Jut en Jul. Ik had de zwartbonte van het stel vanmorgen vastgeknoopt, want ze moest vandaag worden gexc3xafnsemineerd. Normaal doet meneer de boer dat, maar hij was de hele dag afwezig en dus kwam de inseminator. Toen ik tussen de middag een controleronde door de stal deed, zag ik ze samen liggen. Je ziet ze niet altijd samen, maar toch wel heel regelmatig. Als je goed op zou letten, zou je het bij meer koeien zien. Deze twee vallen me altijd extra op, ook omdat de zwartbonte een van mijn lievelingskoeien – op dit moment – is.

Slapen doen koeien 8 tot 10 keer per dag, niet meer dan 4 minuten lang, in totaal hooguit een half uur, en dan vooral ’s nachts (Bron: Koe.nl). De rechtse koe deed een middagdutje: ze lag behoorlijk te snurken. Toen ik een foto van haar wilde maken, deed ze haar ogen open. Ze slapen altijd in waakstand: er ontgaat ze niets.

Slaapkop

Van een stal met een melkrobot gaat altijd veel rust uit – vind ik. De koeien kunnen de hele dag min of meer een eigen ritme bepalen. Je ziet altijd een deel van de koeien aan het voerhek eten,

In_de_stal

een deel ligt te rusten en te herkauwen in de boxen,

Rusten_en_herkauwen

en 24 uur per dag worden de koeien door de melkrobot gemolken. Een paar keer per dag controleer je of alle koeien zich op tijd laten melken (2 tot max. 4 keer per dag, afhankelijk van de melkproductie en het lactatiestadium). Zo niet, dan haal je ze op.

Een kijkje in de jongveestal;

In_de_jongveestal

Pink

Pink_2

ook hier was alles rustig. Dieren tevreden, boerin tevreden.

11 thoughts on “Controleronde

  1. Onwijs leuk om zo even bij jullie in de stal te mogen kijken. Hoeveel zwartbont loopt er rond? Niet veel denk ik. Volgens mij zie ik altijd alleen maar roodbont voorbijkomen.

    Like

  2. Wat een rust ademen deze foto’s uit. Je zou er bijna zelf van in slaap vallen. Bijna, want er is zoveel op de foto’s te zien, dat ik mezelf dwing de luikjes open te houden.

    Like

  3. @Josxc3xa9, Zweden: ik heb ze even voor je geteld: 10 zwartbonte koeien en bij het jongvee zitten nog 3 zwartbonten. Al deze zwartbonten komen uit onze roodbonte koeien.

    Like

  4. Mooie foto’s heb je geschoten, vooral de tweede vind ik erg geslaagd

    Like

  5. Ze liggen er heerlijk rustig bij.
    In een meimaand als deze is die ligboxstal een uitkomst, want het is er momenteel een stuk fijner fotograferen dan in de wei. 🙂

    Like

  6. Komt dat nog vaak voor dat jullie een koe naar de robot moeten leiden? Zijn het dan ook altijd dezelfde koeien die “vergeten” daar naar toe te gaan?

    Zoals je vast wel weet wordt er op de werkvloer vaak over collega’s gepraat. Helaas worden dan vaak niet de kwaliteiten genoemd maar meestal de negatieve dingen…
    Je zou denken dat bijvoorbeeld op een boerenbedrijf waarbij je meestal zelfstandig en alleen werkt daar minder last van zou hebben. Echter nu weet ik dat er over collega’s boeren onderling veel gekletst wordt. En ik heb het idee dat dat vaak ontstaat uit afgunst. Zo had ik twee weken geleden een boer als clixc3xabnt. We praatten over koetjes en kalfjes 😉 en op een gegeven moment maakt hij de opmerking: “Melkrobotten zijn voor luie boeren…”. Tsjakka, ongenuanceerd, stempel geplaatst.
    Gelukkig weet ik wel beter!

    Like

  7. @Jetske: iedere dag heb je ‘ophaalkoeien’, het aantal varieert. Meestal is er wat met deze koeien: xc3xb2f ze zijn aan het eind van een lactatieperiode en moeten bijna met zwangerschapsverlof xc3xb2f een koe is kreupel xc3xb2f een koe is ziek. Vaak ken je wel je pappenheimers ;~). Op het tweede deel van je opmerking kom ik terug: een leuk onderwerp voor een blog!

    Like

  8. Hendrika, vind je het goed dat ik deze link hihttp://melkrobotziengs.blogspot.com// er neer zet? Het gaat over mijn blog over de verbouw vd stal en het plaatsen van de robot, om Jetske nog meer duidelijk te maken misschien. Luie boeren bestaan volgens mij niet.
    Mijn blog is veel minder actueel en mooi dan die van Hendrika, dus maak je niet ongerust…

    Like

  9. @Jannie: jaja, zit hier maar een beetje reclame te maken voor je blog :~). Nou, vooruit, omdat jij het bent (vette knipoog). Overigens, Jetske weet wel beter, het is een opmerking van een clixc3xabnt van haar.

    Like

  10. Mooie foto’s Hendrika.Leuk om de stallen met het vee van binnen te zien.
    Gr Joke

    Like

  11. Jullie koeien zien er erg mooi en goed uit, vooral ook schoon, met al dat wit! Dat zegt genoeg over hun baasjes 😉
    Wij willen uiteindelijk ook naar een melk robot xc3xa9n buitenlopen toe, dat zal nog het nodige werk gaan opleveren….

    Like

Geef een reactie

