Over koetjes en kalfjes

Nachtvlinders en voorjaar

7 reacties

Vanmorgen zaten vier soorten nachtvlinders rond de nachtlamp in de stal. Ze zitten meestal op onhandige en donkere plaatsen en dat maakt het lastig om ze goed en haarscherp te kunnen fotograferen. Ik vond opvallend dat ze allemaal – als ik ze tenminste goed heb gedetermineerd – ‘voorjaar’ in de naam hebben.

Voorjaarsboomspanner (Alsophila aescularia):

Voorjaarsboomspanner_2

Grote voorjaarsspanner (Agriopis marginaria):

Grote_voorjaarsspanner_3

Voorjaarsspanner (Apocheima hispidaria):

Voorjaarsspanner_3

En tot slot een variabele voorjaarsuil (Orthosia incerta), maar ik ben niet zeker van de juiste determinatie: wie het weet, mag het zeggen.

Variable_voorjaarsuil_2

7 thoughts on “Nachtvlinders en voorjaar

  1. De grote voorjaarsspanner zat gisteravond tegen ons raam. Wat ik ook probeerde, ik kon hem er niet goed op krijgen door alle lichten, zowel binnen als buiten.
    Mooie diertjes zijn de nachtvlinders. Het liefst zou ik ze overdag zien. Kun je ze beter fotograferen.

    Like

  2. Hoi Hendrika,

    Je blog ziet er echt heel leuk uit!
    En ook Joost Zwagerman doet mee 🙂

    Zal voor jou even wennen zijn om straks Blogger te gebruiken maar dat komt helemaal goed, dat zie ik nu al!

    groet, Lidy

    Like

  3. Hoi Collega! Ik vind je blog echt prachtig en merk dat wij dezelfde interesses hebben, de natuur, fotograferen, katten !, boeken, en allebei op een boerderij wonen. Maar ik ben er nog niet achter wie je bent, in real life. Misschien wil je dat nog even vertellen? groeten, Jannie

    Like

  4. @Janny: ik ben en blijf Hendrika ;~).

    Like

  5. opvallend? Het is toch heel logisch als het voorjaar is, degene die de namen voor deze nachtvlinders heeft bedacht heeft ze vast en zeker op dezelfde tijd ontdekt 😉

    Like

  6. Die namen kan natuurlijk geen toeval zijn.
    Ze hebben wel saaie ondergronden uitgezocht. Behalve die zit op “Vijf over twaalf”, of zoiets.
    Weer knap gedermineerd, ik zal je zeker niet tegen spreken. 😉

    Like

  7. Ik kan je helaas niet bij de namen helpen.
    De vlinders zijn wel heel erg mooi zeg!
    Toevallig zag ik laatst hier in Oostenrijk ook al een vlinder.. Verbaasde me zo!!!

    Like

Geef een reactie

