Over koetjes en kalfjes

Koeienschilderijen (2)

6 reacties

Vorige week kreeg ik twee foto’s van schilderijen gemaakt door Annemarie Houtman-Mouw. Ze is 49 jaar, getrouwd en moeder van twee zonen van 11 en 15. Ze heeft 25 jaar gebeeldhouwd – voornamelijk dieren en af en toe een torso – en sinds kort schildert ze. Haar allereerste schilderij heeft ze gemaakt van een foto die ik in eerste instantie als kopfoto wilde gebruiken. ‘Mijn drie botermeisjes’ heeft ze het schilderij genoemd:

Annemarie_houtman_1

Beide schilderijen zijn met acrylverf gemaakt, bovenstaande met paletmes. Het tweede schilderij is onze eerste honderdduizendliterkoe:

Annemarie_houtman_2

Dit schilderij is met droge kwast ingewit met pigment en daarna met neutraal grijs voor de schaduwen, roze en terracotta voor de warmte in het wit en tenslotte twee verschillende bruinen voor de vlekken. Je bouwt als het ware je schilderij op, laag voor laag. Omdat de pigment niet overal even goed hecht krijg je dat verwassen effect“, aldus Annemarie.

Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk dat de schilderwerken precies – op de foto – moeten lijken, je mag als maker er een eigen invulling aan geven. Iedereen mag overigens de foto’s van mijn weblog gebruiken voor creatieve uitingen, als tegenprestatie wil ik wel graag een foto van het kunstwerk. Ik kan helemaal niet schilderen, maar op veel schilderwerken van beginners zie ik dat de ogen niet natuurgetrouw overkomen. Koeienogen zijn grote glanzende knikkers. Het zal wel niet bij deze twee schilderijen blijven, want Annemarie meldde: “Tja en die koeien, je hoeft ze maar aan te kijken, met die grote omfloerste ogen en heerlijk natte neuzen, en dan ben je toch verkocht?!!” Dat kan ik alleen maar beamen.

Annemarie, bedankt dat ik je schilderwerken mag laten zien!

6 thoughts on “Koeienschilderijen (2)

  1. de bovenste vind ik komies, de onderste mooi en de techniek boeiend, dat fijne lijntje geeft nog wat extra’s. Ik heb onlangs ook wat vragen gekregen van mensen die mijn foto’s willen gebruiken maar ik heb daar nog geen resultaten van gekregen, ik vind het wel heel leuk.

    Like

  2. Ik kan totaal niet tekenen en schilderen. Daarom heb ik altijd bewondering voor mensen die dat wel kunnen. Ieder op zijn/haar eigen manier. Het tweede schilderij heeft mijn voorkeur. Maar net wat je zegt, de ogen zijn nog niet ‘je van het’.

    Like

  3. Vind ze allebei erg knap gemaakt. De onderste vind ik heel mooi.
    Zo zie je maar weer dat door twee vrouwen met een liefde voor koeien iets moois wordt gecrexc3xaberd. Jij met je foto’s en Annemarie met haar schilderijen.

    Ik bedenk net overigens dat de andere Annemarie (Annespike) ook gek is op koeien. 😉

    Like

  4. Ze hebben allebei wel wat. De eerste heeft iets vrolijks, die lijkt haast het naderende voorjaar ze symboliseren.
    Ik doe het Annemarie niet na!

    Like

  5. Vooral de tweede vind ik erg mooi, een eigen interpretatie van de koe.

    Like

  6. Ik was ook erg benieuwd naar de schilderijen;best knap gedaan.
    De onderste koe “zweeft”,met een beetje schaduw onderaan is het opgelost,tenzij de maakster dit zo wenst.
    Beide composities en uitvoeringen zijn leuk geschilderd.
    Gr Joke

    Like

Geef een reactie

