Over koetjes en kalfjes

Suggestieve onscherpte

4 reacties

Als ik binnen (in de stal of elders op lokatie) fotografeer, fotografeer ik het liefst zonder flitser. Ik probeer de belichting handmatig hierop aan te passen – hoog ISO-getal, groot diafragma – maar het levert vaak mislukte foto’s op door bewegingsonscherpte, omdat ik de camera niet niet zolang stil kan houden of het onderwerp staat niet zolang stil. Door veel foto’s te maken, zitten er vaak wel een paar tussen, die ermee door kunnen. Een paar weken geleden waren we op een jaarvergadering en van het tweede deel van de avond had ik een paar foto’s gemaakt voor een blog. Helaas, allemaal bewogen, zodat het blog er niet kwam. Gisteren zat ik in een dik fotoboek te bladeren en kwam ik een hoofdstuk tegen, waarbij ik zo een van die mislukte foto’s kon plaatsen. De titel van het hoofdstuk was: suggestieve onscherpte – de suggestie van beweging levert soms effectievere resultaten op dan een strikte hoeveelheid details.

Suggestieve_onscherpte

Het onderwerp op crocs was danig in beweging, en ik… rolde bijna van de stoel van het lachen, vandaar zelfs de dubbele suggestieve onscherpte :~).

4 thoughts on “Suggestieve onscherpte

  1. 🙂 Ik maak me door die foto inderdaad zorgen over de waardigheid van deze heer na dit moment.

    Like

  2. Hij is onscherp maar soms past dat mooi bij een onderwerp

    Like

  3. Heel herkenbaar. Ik houd ook niet zo van flitsen. Soms ontstaan er onbedoeld wel grappige effecten, dat had ik in december nog bij het jeu de boulen: http://www.afanja.nl/blog2009/091229-2035x.jpg

    Like

  4. hahaha, het lijkt wel een Sint met adha, hahaha

    Like

Geef een reactie

