Over koetjes en kalfjes

Herkauwen (2)

10 reacties

HerkauwenEen koe eet voedsel zonder het goed te kauwen: ze schrokt het naar binnen. Als de pens vol is, kan het herkauwen beginnen. De processen die zich hierbij afspelen zijn ingewikkeld en laat ik verder buiten beschouwing. Tijdens het herkauwen rispt de koe voedselbrokken op ter grootte van een tennisbal – herkauwbrokken. De herkauwbrokken maalt ze met haar kiezen fijn. Bij het herkauwen gaan de kaken niet op en neer, het is een meer draaiende/ schuivende beweging die ze maakt met de onderkaak. Je noemt dit de herkauwbeweging. Een volwassen koe eet 7 tot 12 maaltijden per dag; elke herkauwperiode duurt ruim een half uur.
Het aantal herkauwbewegingen, die een koe per herkauwbrok maakt, geeft ons veel informatie. Het zegt iets over het rantsoen/de voeding van de koe: zitten er genoeg ‘bruine boterhammen en groente’ in = veel herkauwbewegingen, of is het alleen ‘snoepgoed’ = weinig herkauwbewegingen – waar je misselijk van wordt en waar je niet op kunt werken. We staan ook regelmatig de herkauwbewegingen te tellen, zeker bij koeien die net gekalfd hebben. Waarom we juist dan tellen, vertel ik een andere keer.

Toen ik in november tussen de pinken in de wei liep, stonden ze op dat moment net te herkauwen, vandaar de ‘gekke bekken’. Dit was een mooie gelegenheid om ze al herkauwend tegen een strakblauwe hemel te filmen voor een blog over herkauwen.
Kijken naar herkauwende koeien is ook een moment van onthaasting. Hoe vaak herkauwt een gezonde koe – een pink in dit geval – een herkauwbrok? Tel maar even mee:

Hoeveel keer heb je geteld? Nog niet genoeg onthaast: tel nog een keer mee.

De pink uit de onderste YouTubefilm is een dochter van de stier Faber (geen actuele fokstier meer). Ze heeft begin januari gekalfd en ze is de moeder van het dampende kalf.

10 thoughts on “Herkauwen (2)

  1. Met een heerlijk stukje harpmuziek op de achtergrond en het kijken naar het herkauwen van de pinken ben ik optimaal onthaast!

    Like

  2. Wow, die kauwt goed! Ik tel 64 keer, schitterend leuk en leerzaam filmpje!!!

    Like

  3. Bij de bovenste koe kwam ik op 72 x per 1,26 minuut.
    Bij de onderste koe heb ik het echter anders aangepakt. Ik ben me als verpleegkundige op gaan stellen, wij tellen namelijk altijd de hartslag per 15 seconden en doen dat getal dan keer 4. En zo kwam ik bij de onderste koe op 10 keer in 15 seconden en het filmpje duurde 2 minuten dus heb ik het keer 8 gedaan en zo kwam ik dus op 80 kauwbewegingen. Daar mag je best een kleine afwijking inbouwen zoals een tel rust bij de koe. Het hart van een mens kan in een minuut ook wel eens een slag overslaan. Je begrijpt dat wij als verpleegkundigen geen tijd hebben om een hxc3xa9le minuut lang te tellen, vandaar deze regeling.
    En omdat je in je vorige log schreef dat koeien soms op mensen lijken, leek het me goed om deze methode toe te passen. 🙂

    Wat dat onthaasten betreft, dat heb ik al gedaan net met 20 km per uur op de snelweg, de A32. Tsjonge wat was het glad en wat was er veel politie op de weg. Het was dus een lange reis.

    Like

  4. @Jetske: je bent er nog niet zo van overtuigd dat een koe op een mens lijkt: gewoon mijn weblog blijven lezen, dan kom je er vanzelf achter ;~). Het gaat in bovenstaand verhaal niet om het aantal herkauwbewegingen per minuut, maar hoe vaak kauwt een koe op een herkauwbrok. In het eerste filmpje moet je een paar kauwen wachten, dan slikt de pink de brok door en zie je dat er – via de slokdarm – een nieuwe brok naar boven komt en dan begin je gelijk te tellen, tot de pink de brok weer doorslikt. Omdat je een hardwerkende verpleegkundige bent, hoef je van mij je huiswerk deze keer niet over te doen ;~).

    Like

  5. Ik kom respectievelijk op 65, 60 en 61 keer herkauwen tussen de pauzes.
    Hoewel ik mijn eten over het algemeen ook goed kauw en netjes wegwerk, haal ik die 60 keer toch echt niet …

    Like

  6. Je hebt gelijk, ik had mijn huiswerk niet goed gedaan. Maar zelfs tijdens KRO detectives wil ik graag het huiswerk nog een keer overdoen.
    Ondanks de handicaps die je erin hebt geplaatst (de koe was even buiten beeld door o.a. een andere koe) kom ik respectievelijk op 65, 60 en 61 keer.

    Toch had ik het idee dat de koe niet bezig was met het herkauwen maar dat ze tegen mij aan het praten was… 😉

    Like

  7. Van een boerin in ons dorp hoorde ik dat men een gezonde koe herkent aan het herkauwen.Dan voelt de koe zich goed.
    Gisteren zag ik bij min 5 Graden Celcius buiten grazende koeien lopen (bij viaduct Veenoord/Erm richting Groningen).
    Hendrika,is dit erg?
    Gr Joke

    Like

  8. @Joke: vanuit hier kan ik niet bekijken of het erg is. Als ze maar voldoende te drinken en te eten hebben kan het zeker geen kwaad. Als ze buiten lopen krijgen ze een dikke wintervacht en kunnen ze wel tegen nog veel lagere temperaturen. Denk maar aan reeën, wilde zwijnen etc., die ook gewoon in de kou in de vrije natuur rondlopen. Koeien hebben liever vorst dan temperaturen boven de 20 °C: daar kunnen ze slecht tegen. Dan krijgen ze last van ‘hittestress’.

    Like

  9. Heeeeel veel ik bende tel kwijt. Heb weer heel veel geleerd met je verhaal over het herkauwen

    Like

  10. Je teloefeningen leren me in ieder geval 1 ding: bij het vak “boer(in)” komt heel wat meer kijken dan de meeste mensen zullen denken (maar daar heb je ons hier al vaker van overtuigd)

    Like

Geef een reactie

