Over koetjes en kalfjes

Heikele kwestie

11 reacties

Meestal gaan mijn blogs over koetjes en kalfjes, nu een keer niet. Een aantal weken geleden las ik in een agrarisch vakblad een artikel en vlak daarna werd het door de landelijke media opgepikt. Het gaat om dit artikel, daarbij moet ik vermelden dat het bestuurslid van de KNMVD verkeerd is geciteerd. In het artikel worden naar mijn mening twee zaken door elkaar gehaald. Het gaat over een koe waarvan de spenen na een paar keer afkalven in een uitgelubberd uier kruiselings gaan staan.

Achterspeenplaatsing

Na een paar keer kalven kan inderdaad een uitgelubberd uier ontstaan (zoals in bovenstaande afbeelding de linkse afbeelding), maar zo’n uier is ook in een gewone melkstal lastig te melken en zo’n koe gaat meestal naar de slachterij. Nauwstaande spenen – in extreem geval gekruiste spenen (de meest rechtse afbeelding) – komt al op jongere leeftijd voor en is ook een een gewone melkstal lastig te melken. Alleen in een gewone melkstal melk je tweemaal per dag op vaste tijdstippen en kun je bij zo’n koe wel even blijven staan. In een melkrobot heeft een koe in principe geen vaste melktijden: een koe bepaalt zelf wanneer ze gemolken wil worden, afhankelijk van de melkproduktie tot vier keer per dag. Extreem gekruiste spenen kan de laser van een melkrobot niet vinden en daarom moet je altijd in de buurt zijn als een koe met gekruiste spenen wordt gemolken. Nu kan door een eenvoudige ingreep de stand van de gekruiste spenen worden gewijzigd, zodat de melkrobot de koe zonder moeite kan melken.

Omdat we onze koeien met een melkrobot melken, zou zo’n situatie ook bij ons kunnen ontstaan. Nu leg ik mijn lezers dit dilemma voor: mag een veearts – indien het wettelijk is toegestaan – deze cosmetische ingreep bij een koe uitvoeren of moeten wij deze koe laten slachten – een andere veehouder wil ook geen koe met gekruiste spenen – ook als het voor ons een hele goede fokkoe is? Ik ben heel benieuwd hoe hier tegenaan wordt gekeken: waarom wel en waarom niet. Als je niet wilt dat je reactie op mijn blog verschijnt, kun je – altijd – reageren via het mailformlier in de rechter kolom. (Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit dit bestand).

11 thoughts on “Heikele kwestie

  1. Ik zou als een koe echt perspectief heeft denk ik wel laten opereren. Want een goede fokkoe levert meer geld op dan een geslachte koe lijkt me.. Maar daar kan ik natuurlijk mee mis zitten!

    Like

  2. Het is dan wel plastische chirurgie, maar ik vind dit geen cosmetische ingreep. Als het gedaan zou worden om de koe tijdens een keuring zo hoog mogelijk te laten eindigen dan vind ik dat een ander verhaal dan nu. En ik begrijp dat het om een heel laag percentage gaat.
    Verder is het voor b.v. de firma Lely of TU in Delft een nieuwe uitdaging om de robots zo te ontwikkelen dat ook de koeien met een afwijkende stand van de spenen zonder problemen te melken zijn.
    De wet is er in het verleden w.s. gekomen ten tijde van gecoupeerde oren en staarten van bepaalde hondenrassen?
    De maatregel dat een koe naar het slachthuis moet als de spenen wat afwijkend staan is ook nog al rigoureus.
    Gelukkig werkt het bij vrouwen niet zo… 😉

    Like

  3. tja, das wel een goeie vraag….Ik heb er niet een pasklare mening over. Ik vind bijv. (wat ook in het stukje wordt aangehaald) kippensnavels die worden afgebrand veel kwalijker, dan deze relatief simpele ingreep waar de koe geen last van hoeft te hebben. Maar ik zie het liefste dat de boer de keus wordt gelaten, die kan hier immers het beste over beslissen en gaat het heus niet overbodig en onvakundig zitten doen.

    Like

  4. Je wordt af en toe gek van de regeltjes in dit land, maar daar weten jullie natuurlijk alles van …
    Als ik moet kiezen tussen het naar de slachterij afvoeren van een verder gezonde koe of diezelfde koe onderwerpen aan een kleine ingreep, dan kies ik voor het laatste. Net als Jetske zie ik niet als een cosmetische ingreep. Het lijkt me eerder een levensreddende operatie.

    Like

  5. Ik mag het denk ik niet hardop hier zeggen
    maar volgens mij word het kosten baten verhaal
    bij een koe van 3 a 4 jaar word de beslissing sneller genomen
    dan als de koe al een stuk ouder is.

    Het is een beetje dubbel op ook,
    eerste gedacht was laat de fabrikant maar een oplossing zoeken
    maar als het idd een kleine ingreep is……
    Kortom je kop titel is perfect gekozen :-)_

    Like

  6. Moeilijk vor mij om een antwoord te geven.
    Hoe is de ingreep , wat zijn de kosten. En loont het allemaal.
    Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben denk ik.

    Like

  7. @alle reageerders: bedankt voor jullie reacties! Stiekem had ik op meer reacties gehoopt, maar blijkbaar is het voor mijn lezers geen heet hangijzer.

    Like

  8. Het gaat niet zozeer om de kwantiteit van de reacties dan wel om de kwaliteit…
    Als je op dergelijke logjes reageert dan moet je behalve de informatie in het log ook de informatie achter de linkjes lezen en dat vergt tijd.
    Het kan voor mensen buiten jullie beroepsgroep best lastig zijn om op vakinhoudelijke zaken te reageren.
    Maar wat vind je eigenlijk zelf van deze heikele kwestie? Of komt dat nog in een vervolglog?

    Like

  9. Als ik een duidelijke mening had gehad dan had ik die best willen geven, maar ik weet het gewoon niet.

    Like

  10. @Jetske: het is maar goed dat jij mijn weblog kritisch leest en me bij de les houdt (ik was alweer met hele andere nog te schrijven blogs bezig) ;~): m’n lezers wel een reactie proberen te ontlokken en zelf m’n mening voor me houden… ! Het lijkt me duidelijker voor iedereen om er in een vervolglog op terug te komen met daarin ook het waarom ik deze blog heb geschreven. Wordt daarom vervolgd.

    Like

  11. WALGING TEN TOP!!!
    Hoi alle lezers,
    ik heb het artikel ook gelezen en we hebben thuis ook melkrobots. Vol WALGING heb ik boven het artikel gehangen!!! Bij ons is het in al die tijd (sinds nov. 2007) 1x voorgekomen dat een koe niet gemolken kon worden wegens een afwijkende speenstand voor de robot, maar aangezien ze ook al oud was en een hoog celgetal had, hebben we haar uiteindelijk naar de slacht moeten brengen (dat ging dus om het hoge celgetal en niet om de afwijking). Zij zette ons natuurlijk wel aan het denken… Onze conclusie is dat niet elke koe een “robotkoe” is, en dat weet je als boer vantevoren. Dat wordt door de robotverkoper er duidelijk bij verteld (het percentage weet ik zo even niet). In eerste instantie lijkt het me een kwestie van een goed fokbeleid erop nahouden. In tweede instantie: als er bij ons een koe geboren wordt met een dergelijke speenstand, dan zouden we haar gaan proberen te plaatsen bij een andere boer, op een kinderboerderij, maakt niet uit. De handelaar zijn netwerk en die van ons zelf, is groot genoeg.
    En als dat echt niet wil lukken, dan gaat ze alsnog naar de slacht. Want dames, wees nou es alsjeblieft EERLIJK…….denken jullie nu ECHT dat een koe “van zo’n eenvoudige, kleine ingreep” geen pijn heeft en ongemak houdt?! Alle gewicht hangt op dat uier!!! Er wordt dagelijks aan gezogen en gezeten!!! Ik vind het ronduit WALGELIJK en ik vind dan ook dat er een wet moet komen om het te verbieden (of laat de dierenartsen het duurder maken dan een koe zelf en dan zien de boeren er ook wel vanaf. En over het naar de slacht gaan; daar gaat een koe toch wel heen, vroeg of laat, daar heeft een dier geen beleving bij, alleen wij mensen. Als ze wel konden kiezen, dan kozen ze vast voor een kort en pijnloos-uier-leven, dan lang en met pijn.
    het dunkt mij eerder dat het hier (weer) om een kostenplaatsje gaat, want tja, de opfok danwel aanschaf van een koe heeft heel veel geld gekost, en die wil je dan liever niet op jonge leeftijd al naar de slacht doen, want dan weet je zeker dat je er verlies op maakt. Maar er is ook nog zoiets als spreiding en risico.
    Met vriendelijke groeten van een stadse die met een (goddank!) zeer koevriendelijke boer is die bij dit soort onderwerpen eerst van de koe uitgaat bij beslissingen dan van de kosten-baten-analyse.

    Like

Geef een reactie

