Over koetjes en kalfjes

Mammatus

7 reacties

Vanmiddag rond een uur of half vier zag ik een apart gekleurde wolkenlucht en het leek met dat er mammatuswolken (borstvormige wolken) tussen zaten.

Donkere_wolken

Nu zijn mammatuswolken niet heel bijzonder – ik zie ze regelmatig – maar ik hoop nog steeds een keer hele grote uitgezakte mammatuswolken te zien. Omdat er meer bewolking in aantocht was, leek het me verstandig de lucht in de gaten te houden. Twintig minuten later zag ik dit:

Mammatus_1

Mammatus_2

Mammatus_3

Mammatus_4

Mammatus_5

Mammatus_6

Ze waren niet zo spectaculair als waar ik op hoopte, maar ik vind ze mooi genoeg om hier te laten zien.

7 thoughts on “Mammatus

  1. Iedere keer weer leer ik iets nieuws van je over de lucht en de wolken. Van deze wolken had ik nog nooit gehoord. Je foto’s maken duidelijk wat dat zijn, ook al zijn ze misschien dan niet zo spectaculair.

    Like

  2. Ik vind ze spectaculair genoeg. Ik had er niet graag recht onder gestaan want zo te zien is daar heel wat water uit gekomen.

    Like

  3. @Frans54: er viel – op dat moment – geen drup!

    Like

  4. De lucht liet ook hier veel moois zien gistermiddag, maar zulke fraaie mammatuswolken zaten er helaas niet bij.
    Jij hebt ze weer mooi weten te vangen.

    Like

  5. Prachtige wolken! Tot nu toe was ik niet op de hoogte van die benamingen, nooit op gelet eigenlijk. Dat is weer een vak apart hoor. Als je “op de ruimte” woont zie je nog ‘es wat he?

    Like

  6. Je ziet ze wel vaker, de mammatus. Wat je schrijft, vaak niet eens heel opvallend. De wolken die jij fotografeerde zijn het bekijken best waard. Je noemt ze zelf niet spectaculair. Ik vind ze heel duidelijk.

    Like

  7. Spectaculair!
    Als je er maar oog en geduld voor hebt.

    Like

Geef een reactie

