Over koetjes en kalfjes

Binex

6 reacties

Het was even zoeken naar onderstaande foto, maar gelukkig had ik de negatieven nog. Het is niet een geweldige (want gescande) foto, maar het gaat me om de hoeveelheid schoenen in de gang. Iedere keer als ik deze  foto zie, voel ik me Sneeuwwitje, maar dan met 20 dwergen.

Schoenen

Zoals ik op m’n weblog al eens vertelde: we wonen en boeren hier vanaf zomer 1992; daarvoor hadden ‘meneer de boer’ en ik allebei een baan buitenshuis. ‘Meneer de boer’ had een baan in de veeverbetering: hij ging dagelijks de boer op. Hij kende heel veel melkveehouders en die waren allemaal nieuwsgierig waar en waarom wij gingen boeren. In de beginjaren kregen we heel veel melkveehouders op excursie: soms met bussen vol!
We woonden hier net een half jaar toen we een verzoek kregen van de Veetelers (studentenvereniging van de Landbouwuniversiteit Wageningen) of ze bij ons terecht konden voor de Binex (binnenland excursie) en of wij een adres wisten voor een groep – arme – studenten voor 1 overnachting. Op excursie komen bij ons mag altijd, maar een goedkope overnachtingsplek voor 20 personen wisten we als nieuwbakken Drenthenaren niet. ‘Meneer de boer’ en ik keken elkaar even aan; we kenden een paar van deze studenten persoonlijk. Het antwoord was: "Ons huis is groot genoeg, als jullie een slaapzak meenemen, is de overnachting geregeld". Zo sliepen kriskras door het huis 20 studenten. De volgende morgen hadden ze nogal moeite met opstaan: ze waren ’s nachts uit geweest. Het is nog altijd een mooie herinnering.

We zijn bijna 17 jaar verder: morgenmiddag komt weer een groep Veetelers op excursie om onze visie aan te horen en onze koeien te bekijken. Nee, niet inclusief logeren deze keer.

6 thoughts on “Binex

  1. Oeioei..
    Heb je ze wel zelf laten melken voor de kost? 😉

    Like

  2. Laat ik nu in eerste instantie denken dat al deze schoenen waren klaargezet voor Sinterklaas. 😉
    Het zal vast een vrolijke boel zijn geweest met zoveel logees in huis. De voormalige studenten verhalen vast nog over de Drentse gastvrijheid.

    Like

  3. met een 6 persoonshuishouden ziet onze gang er standaard zo uit, maar dan vooral met school en sportschoenen, de klompen en laarzen (en voetbalschoenen, stinkiestinkie!) staan en liggen verdeeld door bijkeuken en stal…Wel een grappig gezicht al die keurige schoentjes onder de prut…tegenwoordig doen ze zeker allemaal van die blauwe overschoentjes aan bij een stalbezoek?

    Like

  4. 🙂 Geweldige foto!

    Like

  5. Gezien de tijd van het jaar is dit wel een erg passende foto met al die schoenen bij de verwarming.
    Je hebt de eigenaren eerst wel even laten zingen, neem ik aan …

    Like

  6. Ik heb zelf wel een luchtbed en slaapzak, dus bij een vakantie in Drenthe… 😉
    Het was wel een leuk idee en erg gastvrij.
    Je had vast wel veel ontbijt ingeslagen, want mij dunkt, op die leeftijd gaat er wel wat in.

    Like

Geef een reactie

