Over koetjes en kalfjes

Totempaal

14 reacties

Vanmiddag liep ik langs de sloot: als je goed kijkt, valt er altijd wel wat te zien. Langs de sloot, die langs ons erf loopt, ligt ook een smalle boomrand. Tussen een paar bomen zag ik allemaal kleine houtsnippertjes op de grond liggen. Ik zat er verbaasd naar te kijken: waar kwamen deze snippers ineens vandaan? Ik kon niets ontdekken, tot ik mijn blik naar boven wierp. Huh, hoe komt deze ‘totempaal’ hier terecht??

Dode_berkenboom_2

Totempaal_2

Een paar jaar geleden werd ik ’s morgens gewekt – ruim een half uur voor ik op moest staan – door gekrijs van vogels. Het leken wel vechtende eksters. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel gestoord te worden in mijn slaap. Na een paar ochtenden was ik dat kabaal zo zat, dat ik luid stampend en mopperend de trap af liep om die ‘rotvogels’ weg te jagen. Toen ik in de keuken was en naar buiten keek waar de vogels zich ophielden, zag ik tot mijn grote verbazing twee grote bonte spechten met twee jongen in het pindanetje hangen. Mijn boosheid was direct verdwenen: een grote bonte specht (Dendrocopos major) had ik nog nooit gezien en nu zag ik er vier tegelijk. Sindsdien zie ik hier af en toe een specht in de tuin en ik verdenk deze vogels ervan dat zij de makers van de ‘totempaal’ zijn.

Grote_bonte_specht_2

Dendrocopos_major_2

14 thoughts on “Totempaal

  1. Het zijn wel enorme gaten voor een specht lijkt me.. maar echt verstand heb ik er niet van.
    Prachtig die specht!
    Zelfs hier in Drachten hebben wij een specht in de tuin gehad, ongelooflijk.

    Like

  2. Wat een leuk gezicht,Hendrika.Prachtig,die kleuren.
    Ik heb ze nog nooit gezien.
    Ooit heb ik een schilderijtje gemaakt van een bonte Specht.
    Wel apart zulke gaten in de stam.
    Er is altijd wel iets om te zien schreef je,dat klopt.Als je er maar oog voor hebt.
    Gr Joke

    Like

  3. Wat ben jij een geluksvogel met die prachtige vogels vlak bij huis.
    Vooral je laatste foto vind ik erg mooi, zijn kleurenpracht komt hier goed uit de verf.
    Ik heb er in het voorjaar eentje gefotografeerd in het bosdeel van de Merskenheide, maar die foto bleek bij thuiskomst slechts een zoekplaatje te zijn … 😉

    Like

  4. Die spechten schijnen de pinda’s wel lekker te vinden, want afgelopen winter zag ik tot mijn verbazing in mijn stadstuintje een bonte specht er aan hangen! (ik woon wel aan de rand van de stad) maar toch.
    Trouwens leuk dat je op mijn weblog geweest bent. Die van jou vind ik heel erg leuk en interessant. Heb 20 jaar in de agrarische sector (plattelandsjongeren) gewerkt.
    Kom zeker weer terug!
    Groetjes

    Like

  5. vind het wel merkwaardig grote gaten…zie hier ook wel vaak een specht maar zulke gaten heb ik nog nooit gezien, misschien zijn ze aan het oefenen met hun jongen…?

    Like

  6. Tjonge! Het lijkt me werk van een neurotische specht, niet heel planmatig. Of zouden ze oefenbomen hebben?

    Like

  7. Die zijn heel fanatiek bezig geweest 🙂 Wat een prachtige vogel, een gelukkie dat je die rond de boerderij hebt.

    Like

  8. Ik had gelijk al een vermoeden dat het de specht moest zijn
    Een pracht van een foto heb je gemaakt van een erg moie vogel

    Like

  9. Zegguh, wil jij niet zo discrimeren. Wel wakker willen worden door bonte spechten en niet door eksters. 😉
    De foto’s zijn prachtig. Erg leuk om deze vogel zo dicht bij huis te hebben.

    Like

  10. Dat is genieten, zo’n mooie vogel! Ik heb er wel eens eentje gehoord maar niet goed kunnen zien! Weer eens wat anders dan een vlaamse gaai, die zitten hier ook veel (“schreeuweksters” worden ze ook wel genoemd. Groetjes, Lenie

    Like

  11. De spechten hebben heerlijk huisgehouden in de boom. Zulke gaten heb ik nog nooit gezien. De eerste keer dat ik het zag, keek ik raar op, dat er een specht aan een pindaslinger hing. Ze zijn er blijkbaar gek op. Zelfs hier zit er af en toe eentje in de tuin. En dat in de bebouwde kom.

    Like

  12. Die specht moest wel erg diep gaan.

    Like

  13. ’t Zijn mooie vogels, die GB spechten. Er zijn er veel meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Overal waar je door de natuur loopt kun je ze horen met hun typische tsjik tsjik. Maar zien is er vaak niet bij. Ik denk ook dat ze die gaten hebben gemaakt. Daar ergens in de stam zal wel het geschraap van een dikke houtworm te horen zijn geweest.

    Like

  14. Prachtige spechtenflat!

    Like

Geef een reactie

