Over koetjes en kalfjes

Koe in de kas

8 reacties

Tijdens Kunst in de kas heb ik gelet op koeienschilderijen. Een koe is een geliefd onderwerp om te schilderen. Twee realistische schilderijen: een (natuur)landschap met koeien (Schotse Hooglanders of een ander vleesras):

Landschap_met_koeien

Drie Herefords op stal:

Herefords

Kalfjes tussen de alstroemeria’s:

Kalveren_tussen_de_alstroemerias

Hallo

Een koeienkop met raar geplaatste ogen en het linker oor zit achterstevoren:

Oor_achterstevoren

Hangwangen:

Hangwangen

Onderstaande koe (met gele oorflappen!) ligt relaxt: een poot naar voren, een poot onder haar lichaam, het lichaam iets gedraaid. Duidelijk herkenbaar als een herkauwende koe:

Herkauwende_koe

De schilderijen van deze kunstenares vielen me op. Het zijn niet de standaard koeienportretten die je veelal ziet, maar ze schildert de natuurlijke houding en het natuurlijke gedrag van koeien. Ze had duidelijk kijk op koeien. Toen ik voor dit log haar gegevens opzocht, verbaasde het me dan ook niet dat ze op een boerderij is opgegroeid. Een citaat van haar site, dat mij aanspreekt (ook van toepassing op fotografie): ‘Mijn eerste koe aquarelleerde ik in opdracht van mijn docent. "Die is prima, nu nog eens 40 andere". Het zijn er heel wat meer geworden.’

8 thoughts on “Koe in de kas

  1. Leuke schilderijen van Johanneke Schipper!
    Gr Joke en een prettig weekend.

    Like

  2. Leuk om kunst in kassen tentoon te stellen. Zeker als het om koeienschilderijen gaat. De schilderijen van Johanneke Schipper vind ik het mooist.
    Van heel dichtbij wens ik je een heel goed weekend!

    Like

  3. als boerin kijk je kritisch naar koeienkunst, er zijn er maar weinig die idd de houding en uitstraling goed kunnen vatten, maar dat valt ook niet mee moet ik toegeven.

    Like

  4. Ik vind die eigenwijsjes daar tussen die alstroemeria’s geweldig, hihi

    Like

  5. Die twee eigenwijze koppies die tussen de alstroemeria’s doorgluren 🙂

    Het werk van Johanneke Schipper is inderdaad erg levensecht.

    Like

  6. Knap zoals deze kunstenares het vastlegt. Ik vind het ook het mooist als het zo waarheidsgetrouw wordt vastgelegd.

    Like

  7. Mooie schilderijen vooral de tweede spreekt mij erg aan.

    Like

  8. Heeft toch wel iets kalfjes in de kas

    Like

Geef een reactie

