Over koetjes en kalfjes

Tweeling (2)

12 reacties

Wij hebben hoofdzakelijk roodbonte en een paar zwartbonte melkkoeien. Hoe zat het ook alweer met kleurfokkerij en de roodbontfactor?

Jaren geleden kregen we een zwartbont kalf uit een roodbonte moeder. Haar vader was de zwartbonte stier Sierra. Ze was een veelbelovende melkkoe, daarom hebben we haar eenmaal laten spoelen (superovuleren). Daarna werd ze nog tweemaal drachtig van een normale inseminatie. Bij de laatste drachtigheid was deze zwartbonte koe gexc3xafnsemineerd met sperma van de roodbonte stier Lichtblick. Toen ze kalfde kwam er een mooi roodbont vaarskalf ter wereld en evenlater kwam er, tot onze verrassing, nog een kalf: … een zwartbont vaarskalf. Zo kregen we uit een zwartbonte moeder – met roodbontfactor – een twee-eiige tweeling: een roodbont en een zwartbont vaarskalf, en dat is toch wel bijzonder!

Hier liggen ze samen op de braderie. Over belangstelling hadden ze niet te klagen.

Tweeling_op_de_zomermarkt

Knuffelkalfjes

Aan_belangstelling_geen_gebrek

Het zijn inmiddels twee mooie koeien geworden. De roodbonte koe heeft tweemaal gekalfd, de zwartbonte koe is nog een vaars – ze heeft eenmaal gekalfd.

Tweeeiige_tweeling

Een_paar_apart

Terwijl mijn voorliefde naar de roodbonte kleur uitgaat, ben ik erg gecharmeerd van de zwartbonte koe: ze is een apart grote, langgerekte, sierlijke koe. Toen ze in april tijdens bedrijfsinspectie (vroeger noemde je dat stamboek; dat onderwerp komt ook ooit een keer aan de orde) werd ingeschreven – was haar hoogtemaat 1.52 m en haar algemeen voorkomen 86 punten. Haar voorspelde produktie is 11.254 kg 3.50% vet 3.47% eiwit LW 108. Nietszeggende cijfers voor mijn niet-agrarische lezers, maar ik heb ongetwijfeld ook wxc3xa8l-agrarische lezers ;~).

12 thoughts on “Tweeling (2)

  1. Als wxc3xa9l-agrarische lezer duizelen mij de cijfertjes een beetje, haha daar zou ik wat vergelijkings materiaal bij moeten leggen…
    Nou begrijp ik ook hoe jullie aan meerder tweelingen per jaar komen, maar een zw/w en een roodbont tegelijk vind ik wel bijzonder ja.
    Mijn voorkeur gaat uit naar zwartbont en dan zo veel mogelijk zwart. Ik vind de kleur van roodbond wel mooi maar de vlekjes vaak te vlekkerig…..waar je al niet op let hxc3xa8?

    Like

  2. De cijfers zeggen me inderdaad niets. Doen cijfers me toch al nooit. Maar de kalfjes, nu koe en vaars zijn mooi. Het maakt mij niet uit of het roodbonte of zwartbonte koeien zijn. De mooiste koeien vind ik de franse koeien.

    Like

  3. Een mooie tweeling. Waarom de ene al twee keer gekalfd heeft en de andere eenmaal en nog vaars wordt genoemd wil je me vast nog wel uitleggen.

    Like

  4. Ze kijken je maar wat eigenwijs aan!
    Wat een schatjes… Vind ze allebei leuk.

    Like

  5. @Sandra: het krijgen van tweelingen heeft niet zozeer met superovuleren te maken. Het is een deel genetisch bepaald, onbehandelde cystes kunnen tweelingdracht veroorzaken en waarschijnlijk ook de toenemende melkproduktie (zie de link naar het artikel: ‘Tweelingdracht bij melkkoeien: een extra zorg’).

    Like

  6. Wat ongelooflijk bijzonder zo’n tweeling! Dat moet echt een verrassing geweest zijn tijdens de geboorte. Inderdaad mooie cijfertjes voor een vaars. Hopelijk maakt ze het waar. Succes met deze bijzondere koeien.

    Like

  7. De wereld is vol wonderen. Dank voor dit stukje kennis dat erin gaat als koek 🙂

    Like

  8. Leuk twee verschillend gekleurde kalveren uit xc3xa9xc3xa9n dracht. Maar genetisch gezien vind ik het niet zo heel erg bijzonder.
    De koe is zwart-bont met rood-bont factor (Zr), de stier is, neem ik aan, homogeen rood-bont (rr). Dan is de kans dat je een Zr kalf krijgt 50% en een rr kalf ook 50%.

    Like

  9. @Brimstone: ik vind het wxc3xa8l heel bijzonder! Wat je zegt klopt voor een eenling wat kleur betreft, maar je hebt geen rekening gehouden met het geslacht. Het is in ieder geval wel interessante stof voor een vervolglog: wordt vervolgd!

    Like

  10. @ Hendrika
    Maar het zijn toch gewoon twee eenlingen. En elk individue uit die combinatie heeft 50% kans op Zr en 50% kans op rr. En dan nog natuurlijk 50% om vaars of stier te worden (als er niet gerotzooid is met het sperma).
    Genetisch is er dus niets bijzonders aan de hand. Leuk blijft het wel natuurlijk.

    Like

  11. @Brimstone: nou, zo ‘gewoon’ vind ik onze twee eenlingen niet: ik vind ze tamelijk uniek! Maar ik kom er in een log op terug, dan zal ik mijn redenatie vertellen. Ik moet er nog even over broeden en tijd hebben om het verhaal te schrijven.

    Like

  12. @ Hendrika
    Wat mij betreft broed je nog eventjes 🙂 Morgenochtend ga ik voor een week naar Afrika. Is je ‘ei’ eerder uitgebroed, dan krijg je een verlate reactie van me. Ik ben wel heel erg benieuwd naar je reactie, leuk om over erfelijkheid na te denken.

    Like

Geef een reactie

