Over koetjes en kalfjes

Koeknuffelen (2)

8 reacties

Citaat: "Mensen hebben een zichtbare fysieke grens, zoals een huid, als afscheiding tussen hen en de omgeving. Daarnaast bestaan er ook onzichtbare grenzen voor wat we als persoonlijke ruimte beschouwen. We vinden het niet prettig als andere mensen te dichtbij komen en de grens van onze persoonlijke ruimte overschrijden. Ze houden "niet de correcte afstand". Hoe groot iemands persoonlijke ruimte is, is verschillend, afhankelijk van de situatie en relatie – vreemden en zakelijke relaties staan op een grotere afstand van je dan goede vrienden en familie."

Koeien hebben ook een persoonlijke ruimte. Als je haar persoonlijke ruimte binnenkomt, loopt ze weg.

Persoonlijke_ruimte_koe_2 

Bij koeknuffelen is het de bedoeling dat je het vertrouwen van de koe krijgt, zodat je haar persoonlijke ruimte mag binnengaan en haar mag aanraken. Je kunt niet zomaar bij een willekeurige koe, die je ergens in een weiland tegenkomt, gaan koeknuffelen. Althans, ik zou het niet doen. Koeien moeten wel gewend zijn dat ze door mensen worden aangeraakt en dat is op ieder bedrijf weer anders. Wij lopen veel tussen onze koeien in de stal en ik persoonlijk vind het leuk om met koeien in contact te komen en hun vertrouwen te winnen. Onze koeien zullen ook niet snel voor ons weglopen: ze worden graag aangehaald. Hoewel ik nog nooit heb gekoeknuffeld (of is het koegeknuffeld?), knuffel ik regelmatig onze koeien :~).

8 thoughts on “Koeknuffelen (2)

  1. Is het niet zo met de meeste dieren dat je ze nooit meteen moet aanraken, maar dat je ze eerst aan je moet laten wennen, waardoor ze vertrouwen in je krijgen.

    Like

  2. je kunt het op veel verschillende manieren verwoorden of uitleggen, dit plaatje vind ik heel duidelijk.

    Like

  3. Die keren dat ik eens tussen de koeien sta, laat ik de koeien (of alleen die ene koe die daar zin in heeft) gewoon eerst rustig mijn persoonlijke ruimte binnenkomen. Daar zijn koeien voor mijn gevoel over het algemeen nieuwsgierig genoeg voor. Als ze je eenmaal hebben aangeraakt met die grote natte neus, wordt contact over het algemeen wel op prijs gesteld, mits je het rustig aanpakt …

    Like

  4. @Hanny: dat geldt natuurlijk voor alle dieren, maar ik heb het op m’n weblog vooral over koeien ;~).

    Like

  5. Het is met instemming dat ik citeer:
    “Je kunt niet zomaar bij een willekeurige koe, die je ergens in een weiland tegenkomt, gaan koeknuffelen.”

    Ik ben buitengewoon verheugd dat u het promiscxc3xbce koeknuffelen, dat in deze tijd hand over hand toeneemt, met mij ondubbelzinnig afwijst. 🙂

    Like

  6. Koeknuffelen is misschien in deze tijd wel een veiligere methode dan het drie keer zoenen met mensen. In deze tijd van Mexicaanse griep is het goed om daar wat terughoudender in te zijn…
    Ik wijs dat modeverschijnsel, het drie keer zoenen, sowieso af. Een handdruk vind ik in de meeste gevallen voldoende.

    Like

  7. Juist wel zoenen……….heb je de deze Mexicaan alvast te pakken, ben je beschermd als er een venijniger variant de kop op steekt.

    En dat koeknuffelen………gat in de markt natuurlijk. Je hangt er een bla, bla ADHD- of stressverhaal aan en gaan met die banaan, uh….koe.

    Like

Geef een reactie

