Over koetjes en kalfjes

Sturnus vulgaris oftewel de spreeuw

8 reacties

Vorige week maakte Sovon Vogelonderzoek Nederland bekend dat het slecht gaat met de spreeuw (Sturnus vulgaris). Veel media namen het persbericht letterlijk over: het is vakantietijd nietwaar. Wat is de oorzaak van de achteruitgang van het aantal spreeuwen? Het ontbreekt de vogel in Nederland steeds meer aan ‘sappige weilanden’. Bij ons geen gebrek aan ‘sappige weilanden’: net als vorig jaar veroorzaken spreeuwen overlast in de stal. Soms zitten ze met duizenden binnen. Een spreeuwenwolk buiten vind ik wel indrukwekkend om te zien; ik heb ze liever niet in de stal.

Spreeuwenwolk

Spreeuwen

8 thoughts on “Sturnus vulgaris oftewel de spreeuw

  1. Ze zijn klaar met broeden en soms zie je grote groepen in een weiland zitten. Dat ze brutaal waren wist ik wel, maar dat zo’n groep in z’n geheel een stal in duikt, dat hoor je toch niet zo heel veel. Even een tamme Valk laten komen en voorlopig zie je ze niet weer.

    Like

  2. Ik vind het altijd een indrukwekkend gezicht als zo’n ‘volk’ verzamelt en in enkele bomen neerstrijkt. Heerlijk om al het gekwetter te horen.

    Dat je zo’n menigte liever niet in de stal hebt kan ik me voorstellen.

    Like

  3. Ik zag de laatste tijd inderdaad al flinke groepen spreeuwen, steeds in de onmiddellijke nabijheid van vee op weilanden, onder andere bij het Hoeksmeer. Ze halen natuurlijk wel zeer veel insecten weg, dus het vee heeft er ook voordeel van.

    Like

  4. Ook bij ons geen gebrek aan spreeuwen. Ze kunnen nauwelijks wachten totdat ik mijn hielen heb gelicht en dan vallen ze massaal aan op het net gestrooide kippenvoer.
    Ik kan me voorstellen dat je ze liever niet in de stal hebt. Volgens mij zijn meteen alle stangen wit van de poep, of valt dat mee?

    Like

  5. In het buitengebied heb ik recentelijk een paar keer een groepje spreeuwen gezien. In onze tuin heb ik ze dit jaar nog niet gezien, maar ik zit er ook niet op te wachten, want als ze komen, dan komen ze voor onze druiven, en die eten we liever zelf op.

    Wat je hier laat zien is trouwens maar een wolkje, voor echte spreeuwenwolken moet je toch echt hier zijn: http://www.youtube.com/watch?v=CO2t0yBggPU

    Like

  6. Ik heb het berichtje ook gelezen vorige week en dacht ook, tja…het is maar net wxc3¡xc3¡r je ze gaat tellen natuurlijk…!!!

    Like

  7. Zo’n massa is altijd mooi om te zien, maar graag op afstand.
    toch heb ik het idee dat er steeds minder zijn

    Like

  8. Je kunt wel spreken van een invasie. En als ze komen zit er geen besje meer aan de boom. Mooi je film/fotobeelden!

    Like

Geef een reactie

