Over koetjes en kalfjes

Tornado

14 reacties

De titel van deze log doet misschien anders vermoeden, maar heeft helemaal niks te maken met de serie ‘Week van de bijzondere wolkenluchten’ waar ik mee bezig ben. Die serie moet even wachten.
Twee koeien moesten kalven: het waren moeder en dochter. Nu was het natuurlijk extra bijzonder als ze allebei op dezelfde dag zouden kalven. Dat was niet het geval. De dochter kalfde gistermorgen van een stierkalf:

Tornado

de moeder kreeg vanmorgen om 4.00 uur een vaarskalf. Twee mooie kalveren. Normaal gaan de stierkalveren na veertien dagen naar de mesterij. Dit stierkalf komt uit een moeder (de dochter) met goede papieren. Haar eerste melkproduktielijst was erg goed (in 351 dagen heeft ze 12.184 kg melk gegeven met 4.43% vet en 3.51% eiwit) en ook haar uiterlijke kenmerken zijn goed (Av 86 punten). Dat laatste getal is abracadabra voor buitenstaanders, misschien leg ik dat ooit een keer uit. Ieder jaar houden we 3-4 stierkalveren uit goede moeders aan. Deze stieren hopen we t.z.t. als dekstier te verkopen. Dit stierkalf houden we ook aan. Een stierkalf voor de mesterij krijgt slechts een nummer, dit stierkalf krijgt een naam: hij heet Tornado.

14 thoughts on “Tornado

  1. ik schrok al…. maar waar heeft hij zijn naam dan aan te danken?

    Like

  2. @Sandra: het is een willekeurige naam: hij had ook Kees kunnen heten ;~).

    Like

  3. Jullie zullen wel blij zijn met twee mooie nieuwe aanwinsten. Gefeliciteerd. Tornado klinkt nogal woest. Hij ziet er nu nog niet woest uit, maar dat gaat vast komen. Volwassen stieren zijn uh….nogal slechtgehumeurd altijd, he?

    Like

  4. @Wieneke: slecht gehumeurd? Ik zou het machogedrag willen noemen! Met stieren is het altijd uitkijken: ieder jaar gebeuren er ongelukken mee! Ik heb het niet zo op stieren, eerlijk gezegd.

    Like

  5. Dat wordt een vrouwenversierder met zulke mooie ogen en lange wimpers 🙂

    Leuke naam! Ik vind het beter bij hem passen dan Kees 😉 Ik hoop dat we zijn ontwikkeling hier verder mogen volgen.

    Like

  6. De titel van je logje sluit zo mooi aan bij je voorgaande logjes, dat ik toch op zijn minst een windhoosje verwachtte te zien …
    Maar dit is ook een prachtige Tornado!
    Eindelijk eens goed nieuws over een stierkalfje. 🙂
    Ik blij wel uit de buurt vanaf het moment dat hij begint te puberen.

    Like

  7. wat een uitstraling, wat een felle ogen, wat een temperament?????

    Like

  8. @Brimstone: goed idee, zal ik doen.

    Like

  9. @Siety: zal je net zien, is het straks een ‘lulletje rozenwater’! ;~)

    Like

  10. zal toch niet, zo ziet hij er niet naar uit!!!!

    Like

  11. Wat een lief koppie met prachtige wimpers! Wordt vast een koeienversierder. *grinnik*

    Like

  12. Nou dat tornade later maar voor veel nazaten mag zorgen. Mooie foto’s

    Like

  13. heb je mischien ook een foto van de moeder van tornado?? ik ben daar stiekem wel een beetje benieuwd naar… 86 punten is een hele beste score! jullie hebben echt topvee!

    Like

  14. @Elise: nee, ik heb geen foto van de moeder, maar die kan ik wel maken, want ze loopt tussen onze koeien. Tornado is helaas niet meer op ons bedrijf, hij had een navelbreuk: http://boerin.web-log.nl/koetjesenkalfjes/2009/08/navelbreuk.html.

    Like

Geef een reactie

