Over koetjes en kalfjes

Week van de bijzondere wolkenluchten (6)

6 reacties

Lichtende nachtwolken/NLC’s
Voor ik overga naar de wolkenluchten van afgelopen vrijdag: het was ook de week van de lichtende nachtwolken/NLC’s. Op maar liefst vier(!) achtereenvolgende avonden waren ze na zonsondergang zichtbaar.

Zondag 12 juli 2009:

Nlc_120720091

Nlc_120720092

Maandag 13 juli 2009:

Nlc_130720091

Nlc_130720092

Dinsdag 14 juli 2009:
Normaal zie je NLC’s in het noordwesten tot in het noordoosten. Op deze dag zag ik ze – tot mijn verbazing – vanuit het zuidwesten verschijnen. Er kwam grondmist opzetten en de NLC’s bestreken een heel groot deel van de lucht. Het was een indrukwekkend gebeuren.

Nlc_140720091

Nlc_140720092

Nlc_140720093

Nlc_140720094

Nlc_140720096

Woensdag 15 juli 2009:
Terwijl de loonwerkers bij ons aan het grashakselen waren, verschenen – achter de gewone wolken – NLC’s. Het was jammer dat het zo bewolkt was: ik had ze niet eerder zo helder gezien: ze waren lichtgevend. Het was net of scheen de maan achter de wolken! Ik denk dat de loonwerkers het verschijnsel niet eens hebben opgemerkt.

Nlc_150720091

Nlc_150720092

(Wordt vervolgd).
Lees hier van de serie ‘Week van de bijzondere wolkenluchten’: deel 1, 2, 3, 4 en 5.

6 thoughts on “Week van de bijzondere wolkenluchten (6)

  1. Wauw, mooie foto’s! Vooral die met de opkomende mist 🙂

    Like

  2. Een geweldige ervaring om ze te zien. Schitterende foto’s!

    Like

  3. Een schitterende serie. Het is een hele Skywatch Week geworden 🙂

    Like

  4. Gewldig wat een pracht. Hier in de stad zie je dat niet.
    Maar gelukkig kan ik zo mee genieten

    Like

  5. Het was een gedenkwaardige zomer voor wat betreft de lichtende nachtwolken. Ik heb ze niet eerder zo vaak gezien, en ik heb ook nergens een verklaring kunnen vinden waarom ze dit jaar zo vaak te zien waren. Maar mooi was het zeker!

    Like

  6. je kopfoto is al genieten 🙂
    maar ook deze serie wolkenluchten

    Like

Geef een reactie

