Over koetjes en kalfjes

Neerslag

6 reacties

Brimstone vraagt hoeveel mm regen we nodig hebben. Hoeveel? Ik zou het niet precies in mm uit weten te drukken, dat is nattevingerwerk. Het is van allerlei factoren afhankelijk. We hebben dit voorjaar weinig neerslag gehad en door de warme periode van laatst gaat de verdamping extra hard. Maar een mm of 20-25 zou welkom zijn.

Het waterschap zorgt ervoor dat in droge perioden het water in de sloten minder snel wordt afgevoerd: het water in de sloten staat hoog.

Img_6257

Naast de boerderij ligt een stuw. Het water in de sloot staat momenteel 9.25 m boven NAP.

Stuw

Boven_nap

We zitten nog midden in het groeiseizoen en de grasgroei bijvoorbeeld stopte al. Als het weer begin volgende week iets stabieler wordt, gaan we al het grasland maaien en naar het zich laat aanzien zal deze keer de kwaliteit van het grasoogst slechter zijn dan we hadden gehoopt. Sinds gisteren hebben we er 4 mm neerslag bij en staat de teller op 27 mm. Vandaag hoorde ik dat er hemelsbreed een kilometer of zeven verderop 60 mm is gevallen. Ik heb het vermoeden dat we hier op de een of andere manier invloed van de Hondsrug ondervinden. Het wil hier overigens ook wel nat worden, maar dat is een heel ander verhaal. Dat verhaal wil ik hier ooit een keer vertellen.

6 thoughts on “Neerslag

  1. Komt het vaker voor dat jullie minder regen hebben dat iets verderop?
    Jan heeft het er ook regelmatig over dat de Hondsrug een sterke invloed heeft op het klimaat in de omgeving.

    Like

  2. Bij buien kunnen de verschillen op korte afstand al erg groot zijn. Het lijkt me heel goed mogelijk dat de Hondsrug een rol speelt in de koers die buien volgen. Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar jullie precies zitten t.o.v. de Hondsrug …

    Like

  3. Zo dat is nogeens een uitgebreide beantwoording van een vraag! 🙂

    Interessant om zo ook het werk van het waterschap te zien. Voor de meeste mensen is dat toch een wat vaag orgaan, waar je wel jaarlijks aan moet betalen.

    Als de Hondsrug inderdaad een rol speelt, dan zou jullie gebied van oudsher wat droger moeten zijn dan de omliggende streken. Misschien is dat weleens uitgezocht?

    Like

  4. @Hanny: veel buien trekken om ons heen. Hier valt – naar mijn beleving – minder neerslag dan in de directe omgeving.

    Like

  5. @Jan K: de Hondsrug ligt tussen Groningen en Emmen(http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsrug). Wij wonen zuidelijker, maar voor mijn gevoel moeten we op de een of andere manier ‘last’ hebben van deze zandrug.

    Like

  6. @Brimstone: geen idee of het wel eens is uitgezocht. Ik kom binnenkort wel terug op Z-O-Drenthe, want het is een interessant gebied, wat geschiedenis en waterlopen betreft. Hoe langer ik hier woon, hoe meer ik aan de weet kom en hoe interessanter ik het ga vinden :~). Genoeg stof om m’n weblog te vullen, nu nog tijd weten te vinden om er een logisch verhaal van te maken… .

    Like

Geef een reactie

