Over koetjes en kalfjes

Hittestress

9 reacties

Koeien houden helemaal niet van temperaturen boven de 20xc2xb0 C: ze kunnen dan hun warmte slecht kwijt. Boven deze temperatuur lopen ze kans op hittestress. Om hittestress te voorkomen, moeten koeien over fris voer kunnen beschikken en over voldoende drinkwater.

Liggen_puffen

Mag_het_ietsje_minder_warm

Omdat we sinds de melkrobot de melkkoeien op stal houden, hebben we vorig jaar twee grote ventilatoren gekocht. Bij zomerse temperaturen waait dag en nacht een verkoelend briesje door de stal.

Ventilator

Het KNMI gaf vanmiddag weeralarm – er trok noodweer over Nederland – en 6 kilometer verderop heb ik staan dweilen, omdat een gebouw onder water dreigde te lopen: hier thuis is nog geen 2 mm regenwater gevallen…!

9 thoughts on “Hittestress

  1. Wat de koeien hebben, heb ik ook. Warmte is niets voor mij, dus ik hier staat ook de hele dag een ventilator te draaien.
    Er is hier wel wat regen gevallen, maar nog lang niet genoeg.

    Like

  2. Oei eigenlijk is dat dan balen voor jullie boerderij. Water was zeer dringend gewenst kan ik mij zo voorstellen!

    Like

  3. Op zich ben ik er wel blij mee dat de temperatuur weer tussen de 20 en 25 graden is gekomen, dat maakt het wat minder plakkerig. Voor de koeien lijkt het me ook beter.
    Hier heeft het anderhalf uur hard geregend, de millimeters weet ik niet, maar het lijkt me eerst wel weer voldoende. In Gelderland viel 110 millimeter, zoveel hebben we hier niet gehad.

    Like

  4. Bij hitte rustig aandoen en minder melkproduceren zijn adequate aanpassingsmechanismen van een koeienlijf. De koeien hebben dus niet zo zeer stress, maar de boeren wel door de lagere melkopbrengst 😉

    Like

  5. Hier maar 4 mm gehad terwijl een paar km verderop in Apeldoorn 110 is gevallen. Maar als er zoveel valt, zit het eerder in de sloot dan dat je er op het land wat aan hebt, dan slaat het gelijk dicht en neemt het ook niks meer op.

    Die koeiebeesten van ons lopen overigens wel dag en nacht buiten maar kunnen wel binnen komen als ze willen. Hoewel het in de stal koeler is dan buiten, komt het gros niet naar binnen op het heetst van de dag. Zal wel te warm zijn om heen te lopen 😉

    Like

  6. Goh, nee, dat wist ik helemaal niet, dat koeien zo slecht tegen de warmte kunnen.
    Wat een prachtige kop heeft die xc3xa9xc3xa9n na laatste koe!

    Like

  7. @Brimstone: koeien kunnen xc3xa8cht ziek worden van de warmte. Een koe met hittestress is een naar gezicht. Ze staan pompend te ademhalen, en in heel erge gevallen met de tong uit de bek. Een koude douche (emmers met water over de rug gooien) geeft in zo’n geval verkoeling. Wij proberen het nooit zover te laten komen, maar toen we de koeien nog buiten hadden, gebeurde het weleens.

    Like

  8. Hier in het NoordHollandse waait het eigenlijk altijd, kan nog niet ontdekken dat de koeien last van de warmte hebben…ik wel ;p, maar dan bied een vetilator wel uitkomst, en lekker in de schaduw liggen met je natje en je droogje, pure verwennerij dus!
    Hier is het noodweer ook langs gedreven, een afkoelend buitje was alles…Gek hxc3xa8 dat het zo plaatselijk is in zo’n klein landje eigenlijk.

    Like

  9. Gisteren vond ik het echt veel te warm en benauwd, ik kon de ene voet amper voor de andere krijgen. Doe mij maar temperaturen tussen de 20 en 25 graden.
    In ons tuintje is gisteren 10 mm neerslag gehad, maar de verschillen waren plaatselijk erg groot.

    Like

Geef een reactie

