Over koetjes en kalfjes

Lichtende nachtwolken / NLC's

9 reacties

Afgelopen nacht waren boven Nederland lichtende nachtwolken (Noctilucent Clouds/NLC’s) zichtbaar. Vorig jaar zag ik ze voor het eerst; ik heb inmiddels een iets betere fotocamera. De zon ging gisteravond mooi onder en de lucht was bijzonder helder. Omdat afgelopen tijd elders in Europa al verschillende keren NCL’s waren waargenomen, hield ik de avondlucht extra in de gaten. Ik zag rond 23.00 uur strepen in de lucht, maar het leken me in eerste instantie contrails (vliegtuigstrepen). Ik besloot toch een paar foto’s te maken, want op een foto zie je het duidelijker dan met het blote oog, hoe gek dat ook klinkt. Ik heb mijn inspirator voor optische verschijnselen gemaild met de vraag: zijn dit beginnende NLC’s, want ik vond ze hoog aan de hemel staan. Ik heb het antwoord niet afgewacht en ben met camera op statief het weiland ingelopen en onder het genot van een heus kikkerconcert – vanuit de sloot – heb ik de nodige foto’s gemaakt. Geniet even mee met de NLC’s.

De start rond 23.07 uur:

Het_begin_van_de_voorstelling

23.47 uur:

Nlc_1

23.53 uur:

Nlc_2

23.57 uur:

Nlc_3

00.00 uur:

Nlc_4

Daarna ebden de kleuren langzaam weg. Het was een korte maar hevige voorstelling van deze prachtige lichtende nachtwolken. (Klik op de onderste vier afbeeldingen voor een groter formaat)

9 thoughts on “Lichtende nachtwolken / NLC's

  1. Hoi “Hendrika”, heb op je site gegrasduint en moet zeggen dat het erg informatief is met mooie sprekende foto’s. Ik zet hem onder de favorieten. Zal tzt het oudere nieuws ook eens doornemen.
    Prachtig verschijnsel heb je vastgelegd. Hopelijk doet het zich de komende tijd nog eens voor, want dan ga ik naast je staan fotograferen;)
    Heb je je al aangemeld om mail te ontvangen inde er kans op poollicht is?

    Like

  2. Ze waren weer heel anders qua structuur dan ik tijdens vorige NLC-shows heb gezien. En ze zaten vooral in het begin inderdaad erg hoog. Dat wil zeggen, dat ze niet hoger dan normaal zaten (ze bevonden zich gewoon op ca. 80 km hoogte), maar dat ze erg zuidelijk zaten.
    Ik ben niet helemaal tevreden over mijn foto’s, omdat ik de SX1 nog steeds niet helemaal in de vingers heb. Bovendien ben ik in de haast zonder zaklamp de deur uit gegaan. Om wat te experimenteren op zo’n pikdonkere locatie is een zaklamp wel handig …
    Desondanks ben ik wel blij, dat ik het weer mee heb mogen maken. Op dit moment en waarschijnlijk ook de eerstkomende dagen hoeven we er niets van te verwachten. Op naar een mooie stabiele zomerperiode!

    Like

  3. Ai, nou ben ik jaloers 😉 ik had willen kijken maar was zooo beroerd 😦 de foto’s zijn schitterend geworden!

    Like

  4. Prachtige foto’s en goed te zien.Heb het jammer genoeg gemist

    Like

  5. Het is echt een schitterend natuurverschijnsel. Je kunt je ook voorstellen dat toen in vroegere tijden dit in het geheel niet verklaard kon worden mensen er zelfs een beetje angstig van werden of er allerlei wonderlijke verklaringen voor zochten.

    Like

  6. Ze zijn prachtig Hendrika.
    Genieten geblazen. 🙂
    Jan heeft het mooi uitgedokterd en neem aan dat er een bevestigende mail op je stond te wachten toen je weer terug was.

    Like

  7. Hoi, hier een toevallige langskomer

    Gaaaaaaaaf wat een mooie foto’s 😀

    Leuk, een weblog van een collega. Ik ga je tussen de favorieten zetten en zeker vaker langs loggen 🙂

    Like

  8. Je werd dus beloond dat je met camera en statief naar buiten ging. Het is een prachtige serie geworden.

    Like

  9. Het is mij nog niet gelukt. Maar wat is het een prachtig verschijnsel :O Petje af hoor!

    Like

Geef een reactie

