Over koetjes en kalfjes

Oude slootpatronen

11 reacties

In de vorige log liet ik zien, dat in droge perioden oude slootpatronen zichtbaar worden (ik ga ervan uit dat het sloten zijn geweest, omdat ze kaarsrecht zijn): het grasland erop verdort eerder dan de rest van het grasland. Vanuit de lucht is dat natuurlijk nog beter zichtbaar. Ik heb hiervoor satelietbeelden van Bing (voorheen Virtual Earth van Microsoft, maar blijkbaar nu beschikbaar onder een andere naam) gebruikt. Het zijn satelietbeelden uit een droge periode in 2006 en hiermee kan ik m’n verhaal duidelijk illustreren.

Een satelietbeeld uit 2006:

Satelietbeeld_uit_2006

De blauwe pijl is een huidige sloot:

Bestaande_sloot

De groene pijlen zijn tegenwoordige perceelafscheidingen (schrikdraad):

Perceelafscheiding_schrikdraad

De rode pijlen zijn oude sloten, die bij droogte zichtbaar worden:

Oude_slootpatronen

Ooit hebben de percelen duidelijk heel anders gelegen. Ik veronderstel dat met de ruilverkaveling (eind jaren ’60 vorige eeuw) het hele gebied op de schop is gegaan, maar zeker weten doe ik het niet.

11 thoughts on “Oude slootpatronen

  1. Normaal reageer ik niet in de vakantie, maar nu vanwege het onderwerp een uitzondering.
    Jan (de “ervaringsdeskundige” op oude veenpatronen) denkt dat de patronen duiden op turfafgraving, zoals verderop in Bargeroosterveen etc. Kanaal – wijken – sloten.

    Like

  2. @Hanny: hxc3xa9, dat zou heel goed kunnen: patronen van veenafgravingen! Daar had ik helemaal niet aan gedacht: Jan, bedankt!!! (En een prettige vakantie verder :~))

    Like

  3. ’t zijn wel hele rechte lijnen…

    Like

  4. Je ziet duidelijk alle lijnen inderdaad..
    Zo van boven nog duidelijker.
    Leuk dat ze juist op dat moment foto’s hebben genomen.

    Like

  5. Mooi om dat zo te zien.
    Ik ben wel benieuwd of het nu oude sloten zijn geweest, of dat het de restanten zijn van turfafgraving. Ga je dat nog verder uitzoeken?

    Like

  6. @Jan K.: als ik tijd had, ging ik het misschien wel uitzoeken. Ik heb ooit gehoord dat hier in de omgeving turf is afgegraven en omdat het kaarsrechte stukken zijn, ga ik ervan uit dat het restanten van veenafgravingen zijn.

    Like

  7. Het zou best kunnen. Leuk om dat uit te zoeken lijkt mij

    Like

  8. Wat een goed idee om deze foto’s te plaatsen om je verhaal kracht bij te zetten. Het is wel heel goed te zien. Leuk te lezen dat er met je meegedacht wordt.

    Like

  9. Volgens de militair-topografische kaart van ca. 1850 lagen er inderdaad hele smalle opstrekkende percelen vanaf de oudste bewoningsas in jouw buurt. Wat inderdaad duidt op veenontginning. Daar stond Zuidoost-Drenthe ook verder zeer om bekend.

    Maar er is ook een ruilverkaveling geweest:
    Drents Archief, Toegangsnummer 0923 – Bestuursarchief provincie Drenthe, inv. nr. 7631: Ruilverkaveling Weijerswold, Padhuis, gebied Schoonebeek en gebied Nieuw-Schoonebeek, Datering 1953-1958, 1968.

    Like

  10. In de atlas van Hottinger (1773 – 1794) kan je heel mooi zien hoe de percelen lagen bij Schoonebeek.

    Like

  11. Leuk om zo de oude patronen in het landschap te illustreren. Interessant hoor de historische resten.

    Like

Geef een reactie

