Over koetjes en kalfjes

Droog

14 reacties

In onze omgeving is het behoorlijk droog. Alhoewel de lucht regelmatig behoorlijk dreigend leek: er viel geen drup.

Dreigend

Nadat ik afgelopen zaterdag een kort bezoekje bracht aan het wulpennest, zag ik door de droogte overal op de pasgemaaide weilanden oude slootpatronen te voorschijn komen.

Slootpatroon1

Slootpatroon2

Slootpatroon3

Deze oude slootpatronen zie je normaal gesproken alleen bij grote droogte in juli/augustus. Gelukkig regende het afgelopen nacht iets (ca. 8 mm). We kunnen nog wel veel meer regenwater gebruiken.

14 thoughts on “Droog

  1. Tja, het is blijkbaar weer oneerlijk verdeeld. Zoals je op mijn weblog hebt gezien, hebben wij in mei 83 mmm neerslag gehad. En in juni staat de teller alweer op 8 mm …
    Wel mooi, dat die oude patronen op deze manier zichtbaar worden, maar daar gaat het gras niet van groeien.

    Like

  2. Ik dacht nog aan je vannacht, hier hoosde het bij bakken neer. Deze week zou er nog wel eens wat kunnen vallen, ik hoop het voor je.
    Wat maakt eigenlijk die aftekening? Is het op de plek van die oude sloot nu nog vochtiger?

    Like

  3. @Aargh: op de plek van de oude sloot is het juist extra droog. Ooit – tijdens de ruilverkaveling of eerder??? – zijn de sloten dichtgemaakt met zand. Er zit weinig tot geen ‘zwarte grond’/bouwvoor overheen. Dit is erg schrale grond (houdt geen water vast) en verdroogt erg snel. Het gras wat erop staat wordt dor en daardoor zie je het patroon van de oude sloten bij droogte te voorschijn komen.

    Like

  4. de uitleg voor Aargh hier boven kon ik ook wel gebruiken want ik dacht ook meteen hoe kan dat nou? Hier is het namelijk net andersom, als er ergens een sloot heeft gelopen is het daar juist altijd groener! Maar hier dempten ze vroeger niet met zand maar met rotzooi…..
    Ik gun jullie wel wat regen, ik zag van de week de mais op het veld en ’t leek wel een beetje geel…terwijl het bij mij de grond uit spurt.

    Like

  5. Oei dat is niet echt heel erg goed…
    Balen dat er nauwelijks regen viel, ik kan je trouwens de hand schudden, want dat was hier ook!

    Like

  6. Je mag wel iets van ons krijgen . We hebben genoeg gehad. Het is nu eenmaal oneerlijk verdeeld .

    Like

  7. Nu zal er toch ondertussen wel wat gevallen zijn? De sloot hier staat aardig vol.

    Like

  8. @Aargh: er is vandaag tot nu toe – slechts – 5 mm regen gevallen: er mag nog wel iets bij! (Boeren/boerinnen zijn ook nooit tevreden :~)).

    Like

  9. Het is voor jullie te hopen dat er nog wat neerslag valt. Moeten jullie ook wel eens beregenen?
    Mijn man rijdt dagelijks naar Veendam. Het valt hem op dat in de buurt van Assen een stuk zit waar het vaak slecht weer is, met veel neerslag. Ik weet niet of dat objectief ook zo is.

    Like

  10. Het is ondanks de 83 mm van Jan in mei ook hier behoorlijk droog, het eerder dit jaar opgelopen tekort is niet zo maar verholpen met een paar stevige buien.

    Like

  11. @Jetske: we hebben geen beregeningsinstallatie – het is maar de vraag of dat voor grasland loont. Grasland herstelt wel na een droge periode. En het kan best kloppen dat het in bepaalde streken meer regent dan elders (bij Jan K. regent het ook aanmerkelijk meer dan hier ;~)). Ik heb het gevoel dat wij in een droog gebied zitten: veel buien trekken om ons heen. Vanavond is er nog 2 mm regen gevallen, zag ik net bij thuiskomst: de score totaal van gisteren en vandaag is 15 mm. Nog altijd beter iets dan niets!

    Like

  12. Wat grappig dat die oude sloten zo tekenen bij droogte. Voor jullie is het minder natuurlijk. Ik hoop dat de buien niet aleen overtrekken, maar ook eens flink plenzen daar in jullie hoek.

    Like

  13. Hee wat leuk. Vanaf nu kijk ik anders naar weilanden

    Like

  14. Leuk om dit eens te zien. Dit heb ik zelf nog nooit waargenomen.

    Like

Geef een reactie

