Over koetjes en kalfjes

Wulp

12 reacties

Vandaag geen vrije dag voor ons: we zijn begonnen met de tweede grasoogst dit seizoen. Mijn boer begon vanmorgen om zes uur met grasmaaien en onze medewerker helpt ons vandaag. Twee weken geleden vond mijn boer een nest, hij had geen idee van welke vogel. Een paar dagen later ging ik kijken: het is een nest van de wulp (Numenius arquata).

Eieren_wulp

Omdat we weten waar het nest ligt, heb ik gisteravond het nest met twee paaltjes gemarkeerd, zodat er omheen gemaaid kan worden.

Nest_met_eieren

Ik hoop natuurlijk dat de eieren uitkomen. Onderstaande twee opnames zijn uit 2006, toen zijn uit een nest met drie eieren twee uitgekomen.

Net_uit_het_ei

Klien_wulp

De wulp is een van mijn favoriete weidevogels. Eind februari/begin maart komen ze hier om te nestelen, in juli vertrekken ze weer.

12 thoughts on “Wulp

  1. Als je het verspreidingsgebied ziet (via de door jou gegeven link), dan houdt hij niet erg van klei en wel veel van Saksen!

    Like

  2. @Gelkinghe: de ‘wurmen’ zullen hier wel lekkerder zijn ;~).

    Like

  3. Dat jong staat er mooi op. De kuikens in deze eieren zullen het misschien wel halen, ze zijn goed beschermd. Hoewel …… Kraaien en andere stropers. Je weet het maat nooit.

    Like

  4. De koning van de weidevogels … prachtig!
    Mooi dat jullie dat nest veilig hebben kunnen stellen. Vooral de foto van dat pas uit het ei gekropen jonkie vind ik erg mooi. Hopelijk redden de jonkies het, want het gaat niet goed met de wulp.

    Toevallig heb ik op onze laatste dag op Terschelling een paar wulpen kunnen kieken.

    Like

  5. Wat grappig dat kleine wulpje. Hij (of zij, dat kan ik niet zien) heeft nu nog wel een kaarsrecht snaveltje. Later wordt dat toch een beetje naar beneden gebogen. Ik onthoud het altijd met de ezelsbrug: een wulp kijkt naar zijn gulp 😉

    Like

  6. Wulp ook mijn favoriete weidevogel.
    Ik zie dat Jan er ook al over schreef. Ik hoorde het geluid van een wulp en zei toen nog tegen hen, dat dat geluid altijd aan mijn vader doet denken, aan de jaren dat ik als kind meeging naar het rietland. Ik vond dit toen xc3xa9xc3xa9n van de opvallendste geluiden.
    Op vrijdag j.l. was ik weer heel vroeg uit de veren (vijf uur) en toen heb ik ook een tijd staan te genieten van de wulp en zijn geluid.
    Heel veel succes met de oogst.

    Like

  7. Mooi dat jullie het nest nog hebben gevonden, valt niet altijd mee in lang gras…

    Like

  8. Wat een schatje dat kleine vogeltje!
    Ik hoop ook voor jullie dat ze uitkomen.
    Fijn dat het nest gemarkeerd is, goed voor de weidevogelstand denk ik. 🙂

    Like

  9. Mooie foto’s van die heel erg jonge en die iets minder jonge wulp.

    Like

  10. Wat lief zo’n klein vogeltje
    Hoop ook dat dit nest uit zal komen. De boer heeft er alles aan gedaan

    Like

  11. Ik duim met je mee. Prachtige vogel!!!

    Like

  12. Wat prachtig zeg!

    Like

Geef een reactie

