Over koetjes en kalfjes

Drents Fotoarchief

8 reacties

Vandaag las ik op teletekst van RTV Drenthe dat de site van het Drents Fotoarchief onlangs is uitgebreid met zoxe2x80x99n 10.000 fotoxe2x80x99s uit de collectie van provinciale monumentenzorg. Het gaat om fotoxe2x80x99s die vanaf 1954 zijn gemaakt van monumentale boerderijen en andere gebouwen in Drenthe. Lees meer hierover hier.

Oude boerderijen hebben natuurlijk mijn interesse. Ik heb direct gekeken naar het vlechtwerk van de boerderij in Schoonebeek.

Schuur

Op een opname uit 1920-1924 is wel vlechtwerk te zien en op de opname uit 1959 niet.

19201924_2

1959

Is het vlechtwerk origineel of toch een (streekgebonden) modeverschijnsel?

Copyright_drents_fotoarchief

2008_2

(De zwart-witopnames zijn afkomstig van de site het Drents Fotoarchief: ik kan geen link naar de foto’s maken).

8 thoughts on “Drents Fotoarchief

  1. Wat leuk dat er foto’s van het vlechtwerk te zien zijn!
    Ik heb geen idee of het origineel is. Wel uiteraard dat het heel vroeger er ook al zat…

    Like

  2. Mooi, dat er steeds meer van dit soort archieven beschikbaar komen en dat ze steeds verder worden uitgebreid en beter toegankelijk worden.
    Ik ben eerst maar eens gaan neuzen bij de TT-foto’s. Ook daar zitten prachtige exemplaren tussen.

    Like

  3. Ik zal de link doorgeven aan Jan, want als geboren Drent zal dit archief hem zeker aanspreken.
    Of het vlechtwerk origineel is of niet, daar heb ik geen flauw idee van. Wel weet ik dat ik het ontzettend mooi vind.

    Like

  4. Dat is vast heel interessant voor mensen van Drentse komaf. Ik heb de link meteen doorgesluisd naar Drentse vrienden.

    Like

  5. Wellicht hadden ze er in 1959 geen geld voor om vlechtwerk te laten aanbrengen. De staat van de schuurdeur was toen ook niet geweldig.

    Like

  6. Het lijkt mij dat het streek gebonden is het vlecht werk. Maar vorig jaar heb ik ook boerderijen gezien met vlechtwerk. Ik vond het bijzonder

    Like

  7. Prachtig he dat vlechtwerk maar eerlijk gezegd ben ik met onweer toch altijd blij niet onder het riet te wonen

    Like

  8. Ik vind die oude foto’s prachtig!

    Like

Geef een reactie

