Over koetjes en kalfjes

Wapendragers en ander gespuis

9 reacties

Langs de boomsingel vond ik dit afgebroken takje.

Afgebroken_takje

Is het wel een takje? Niet zo gevaarlijk als de naam doet vermoeden: het is de wapendrager (Phalera bucephala).

Wapendrager1

Wapendrager2

Wapendrager3_2

Twee jaar geleden vond ik de rups.

Rups_wapendrager

Vorige week was de bruine wapendrager (Clostera curtula) de stal binnengevlogen.

Bruine_wapendrager

Afgelopen zondag was ik helemaal verbaasd: ik zag vreemd gespuis. Twee meikevers (Melolontha melolontha) zaten rond de nachtlamp in de stal.

Meikever1

Meikever2

Meikever3

Momenteel zie ik ook veel witte tijgers (of tienuursvlinder) (Spilosoma lubricipeda): een vlinder met koninklijke uitstraling.

Witte_tijger

Maar de mooiste van allemaal vind ik de hagedoornvlinder (Opisthograptis luteolata).

Hagedoornvlinder

Het is weer een drukte van belang in en rond de stal. (Klik op de afbeeldingen voor een groter formaat).

9 thoughts on “Wapendragers en ander gespuis

  1. Wauw, wat een pracht beesten hier allemaal, en ze staan er ook nog eens allemaal schitterend op! Die meikevers heb ik zelf nog nooit gezien ,wat een aparte beestjes met die waaier/harkjes voorop en dan dat patroontje op de zijkant!

    Like

  2. Ik ken de meikever alleen van het vliegen tegen de lamp onder de veranda en tegen het raam aan de noordkant van het huis.
    Heet xc3xa9xc3xa9n meikever ook Melolontha melolontha? 😉
    Je hele getoonde collectie is werkelijk schitterend vastgelegd.

    Like

  3. Die meikevers, die deden we als kleuters in lucifersdoosjes.

    Like

  4. Wat er vaak ongezien rond fladdert wordt bij jullie zichtbaar, een mooie verzameling.

    Like

  5. Het zijn stuk voor stuk prachtige beestjes.
    De meikever heb ik zelf ook wel eens gezien, de anderen ken ik alleen van plaatjes. Vooral die wapendrager is een intrigerend beestje.

    Like

  6. Wat een mooi stukje natuur heb jij in en om je stal. Geweldig. 🙂
    De vlinders zijn stuk voor stuk pracht exemplaren!
    En wat er uit jouw verhaal te leren valt: als je niet goed kijkt, ga je aan al dat moois voorbij.

    Like

  7. Nog mooit van deze vlinders gehoord en of gezien. En de wapendrager hele maal niet. Wat ben jij toch bevoorrecht om deze insecten end. te mogen zien. Ik wordt een heel klein beetje veel jaloers

    Like

  8. Wat krijgen jullie toch steeds prachtig bezoek in de stal. Schitterend. Zelfs koninklijk bezoek. Is dit een aankondiging van een troonopvolging? 😉
    Met de meikever ben je misschien wat minder blij, gezien zijn voorstadium, de engerling.
    De rups van de wapendrager is qua kleur heel wat mooier dan de vlinder. Maar de schutkleur is natuurlijk perfect.
    De hagedoornvlinder is inderdaad prachtig!

    Like

  9. Wat zijn ze weer mooi he de meikevers. Aan het harde geluid van de schilden tegen het glas kun je al horen dat er weer een binnen zit

    Like

Geef een reactie

