Over koetjes en kalfjes

Koeiendans

10 reacties

Gelkinghe maakte me eerder deze week attent op een zeer beeldend geschreven artikel in het Friesch Dagblad over de koeiendans (ik zou het niet beeldender kunnen beschrijven), waarvoor mijn dank. Het is een feest als de koeien voor het eerst in het voorjaar de wei in gaan. Ik vond het altijd het mooiste half uur/uur van het hele jaar (langer duurt de koeiendans niet). Er wordt in de media ook steeds meer aandacht aan besteed. Het is ook een prachtig gezicht, al die vrolijk rennende, springende, vechtende koeien.

Koeiendans

Koeiendans3

Koeiendans2

In 2006 heb ik er filmbeelden van gemaakt. Voor wie de film nog niet kent, hij is te bekijken op YouTube. Onze koeien dansen vrolijk op de bijpassende muziek van Ocobar. Het zijn de eerste filmbeelden die ik maakte met een fotocamera; nu zou ik anders filmen en monteren.

Ik dacht de hele winter de tijd te hebben om het vervolgverhaal (In vogelvlucht 1 t/m 3) te schrijven: dat viel tegen. Ik wil de komende tijd de komst van de melkrobot op ons bedrijf laten zien en dan komt vanzelf aan de orde waarom onze koeien niet meer naar buiten gaan. Helaas, zal ik er nu alvast bij zeggen, want ik heb er nog steeds dubbele gevoelens over.

10 thoughts on “Koeiendans

  1. Deze leuke foto’s zijn dus al wat ouder? Maar ik begreep laatst dat droge koeien wel naar buiten gaan? Hier zie je ondanks de robots de koeien nog wel buiten. Dat komt geloof ik voornamelijk om dat de melkfabriek (Cono) de boeren meer betaald als de koeien buiten weiden. Biologisch ben je verplicht alles naar buiten te doen.

    Like

  2. Ik vind de tweede foto heel bijzonder omdat die net wat anders is dan andere foto’s van dansende koeien.
    Een fijne zondag en de hartelijke groeten aan boer. 🙂

    Like

  3. Het moet niet leuk voor boeren zijn als ze door de economie gedwongen worden om hun melkkoeien het hele jaar binnen te houden. De elementen moeten grote invloed hebben op die dieren, dat kan niet anders. Het zijn immers zoogdieren net als wij en als wij de zon nooit meer op onze huid zouden voelen, dan zou het geestelijk en lichamelijk niet goed met ons gaan. Al krijgen we binnen nog zo goed te eten. Maar ja, koeien hoeven niet zo oud te worden als mensen.

    Like

  4. Het verhaal in het FD is niet alleen een sfeervol en beeldend verslag van de koeiendans – je ziet het voor je, terwijl je het leest – het sluit ook nog eens af met wat volgens mij het ideaalbeeld is: koeien die vrijelijk de stal en het weiland in en uit kunnen lopen. Jammer dat dat logistiek niet op alle boerderijen mogelijk is …

    Like

  5. Uitgelaten, het woord zegt het al. 😉

    Like

  6. Ja het is altijd weer een hele belevenis om te koeien voor het eerst weer in het weiland te zien dansen, springen ,bokken. Noem maar op.
    Toen ik wat kleiner was, was ik altijd wat bang voor de koeien vooral het jongvee. Ze waren zo gek in hun kop ik vertrouwde ze op dat moment nooit.

    Like

  7. Helaas had ik wat anders te doen, anders was ik zeker op It Sud gaan kijken. Maar gelukkig heb je er foto’s van. Prachtig de koe die een “lekker stofbad” neemt. Maar de vrolijke staart in de lucht, vind ik het einde.
    Ik ben benieuwd naar het verhaal over de melkrobot. Als leek vraag ik me af waarom de koeien niet vrijelijk naar binnen en buiten kunnen lopen (als de wei tenminste aan de stal grenst).

    Like

  8. Ik heb in het verleden jouw filmpjes gezien en ze zijn prachtig. Maar deze foto’s zijn ook HEERLIJK. Ik ben dol op die staarten in de lucht!

    Like

  9. @Gerrit: leuk liedje ;~)!

    Like

Geef een reactie

