Over koetjes en kalfjes

Paasvuur

5 reacties

Naast de palmhaanoptocht kennen we hier in de omgeving ook de traditie van het paasvuur. Wekenlang wordt gewerkt aan de paasbult. Er mogen alleen takken op (geen coniferen) en deze worden netjes gestapeld. Er is een heuse wedstrijd aan verbonden welk dorp de mooiste paasbult heeft. In 2007 heb ik maar eens een kijkje genomen bij het paasvuur. Ik woonde hier op dat moment bijna 15 jaar en ik kende de paasvuren alleen als rookpluimen in de verte.

Paasbult

Bovenop de paasbult staat een meiboom. Vroeger werd de paasbult met een teerton aangestoken, nu staat de teerton er nog symbolisch bij.

Teerton

Voor het echte paasvuur op eerste paasdag wordt aangestoken, mogen kinderen een eigen vuurtje stoken: een prachtig gezicht.

Kinderpaasvuur

Kinderpaasvuur2

Als het donker genoeg is, komen de Witte Wieven de paasbult aansteken.

Witte_wieven

Ik was onder de indruk van het hele schouwspel.

Paasvuur_3

Ik wens iedereen plezierige paasdagen!

5 thoughts on “Paasvuur

  1. Hopelijk is het goed weer en kun je opnieuw genieten van het schouwspel!
    Heel goede, gezellige en vooral gezonde paasdagen!

    Like

  2. Zo hxc3xa9, dat is nog eens een fikkie! Dat gebeurt hier dus ook niet maar we hebben wel eens gehad dat we de paasvuren van uit het oosten nog dagen konden ruiken hier.

    Like

  3. Dat is een erg mooie, goed verzorgde paasbult, op die eerste foto.

    Like

  4. Ik heb al jaren geen paasvuur meer gezien, die bult daar bij jullie ziet er goed uit, dat zal wel weer een lekker fikkie opleveren.
    Goeie dagen verder!

    Like

  5. Wat een mooie serie. Wat een bijzonder gebruik op deze manier. Ik ken de paasvuurbulten nog van vroeger, maar op deze manier ken ik het ook niet.

    Like

Geef een reactie

