Over koetjes en kalfjes

Nationale Boerderij Champions League Veebeoordelen 2009 (3)

8 reacties

De hoofdactiviteit van deze dag – de veebeoordelingswedstrijd – vond plaats in deze tenten.

Tenten

Om kwart voor tien ’s morgens opende de burgemeester van Coevorden de dag. Hij had zich gelukkig beter voorbereid dan op het symposium.

Burgemeester_opent_de_dag

Daarna begon de veebeoordelingswedstrijd. Het ging deze dag dus niet om wie de mooiste koe heeft, maar wie het best de koeien op uiterlijk kan beoordelen.

Veebeoordelen

Mondelinge toelichting door een van de deelnemers, de jury luistert kritisch.

Mondelinge_toelichting

De jury geeft uitleg.

Jury

Fokstudieclub It Pompeblxc3xaad uit Friesland was winnaar van de wedstrijd. Kijk voor meer filmpjes van deze dag hier en hier. De wedstrijd was echter niet de enige activiteit op deze dag. Om publiek te trekken, was deze dag groots opgezet. Er werd een open dag gehouden in een nieuwe ligboxenstal.

Nieuwe_stal

Ik vind de kleuren van deze stal erg mooi. De staldeuren lijken op de foto knalrood, maar in het echt is het bordeaurood.

Nieuwe_stal1

De koeien liepen net een week in deze ruime, prachtige stal.

Nieuwe_stal2

Ze hebben op dit bedrijf een Westfalia melkstal.

Westfalia_melkstal

De buurman verderop hield ook open dag. Op dit bedrijf hebben ze een automatisch ruwvoersysteem. Ik heb er helaas geen kijkje kunnen nemen.

8 thoughts on “Nationale Boerderij Champions League Veebeoordelen 2009 (3)

  1. Fryslxc3xa2n boppe! 😉
    Er moet veel uit de kast worden gehaald om een veebeoordelingswedstrijd te houden. Een plek voor de wedstrijd, de koeien opgemaakt en wat al niet meer. Ik hoop dat het een goede dag is geweest. Jammer dat je niet bij het automatische ruwvoersysteem kon kijken. Maar ik neem aan dat je best wel eens langs kunt gaan.

    Like

  2. Dat is weer eens wat anders. Dat het niet direct gaat om de koeien maar om de beoordelaars.
    Ze hebben er wel heel veel werk van gemaakt met die enorme tenten erbij.
    Wat een mooie ligboxenstal, daar kun je op zo’n dag wel mee scoren. Voor zover ik het kan beoordelen kunnen er in deze melkstal heel veel koeien tegelijk gemolken worden.
    Wat ik me al langere tijd afvraag wat de functie is van dat doek aan de buitenzijde van de stal. Kunnen ze dat doek ook weghalen b.v. bij warm weer?
    “Topstuk van de veiling werd Hendrika 23 die van eigenaar wisselde voor xe2x82xac 3000,-…”
    Het zit hem in de naam….? 🙂

    Like

  3. @Jetske: in deze stal is plaats voor 120 melkkoeien en er kunnen 24 koeien (2 x 12) tegelijk gemolken worden. Met de doek aan de buitenkant kun je de ventilatie regelen in de stal. Als de wind erop staat of het is koud weer, draai je het doek omhoog, bij warm weer helemaal naar beneden, zodat er dan voldoende frisse lucht naar binnen kan komen. Ja leuk hxc3xa8 dat mijn naamgenoot de topper van de veiling was :~).

    Like

  4. Mooie foto’s . Wat ziet het er allemaal nog schoon en nieuw uit. Je foto’s zijn erg mooi geworden en geven een goede indruk hoe het er allemaal aan toe gaat.

    Like

  5. Het wordt nachtwerk met al die video’s, maar ik wilde ze toch even zien … En niet voor niks, want ik ben er weer veel wijzer van geworden. Zo weet ik nu, dat De Pompeblxc3xaaden gewonnen hebben omdat ze er met volle borst tegenaan gingen, maar dat ze daarbij wel afhankelijk waren van de vorm van de dag bij de koeien. 🙂

    Like

  6. En lekker zoals het licht door het dak valt :)denk ik met de iso in het hoofd, maar die koetjes zouden die dat nu ook vinden?

    Like

  7. Wat een aandacht voor deze fantastische dag op onze boerderij. Kwam bij toeval op je weblog terecht. Mooie foto’s en een perfecte tekst erbij.

    Like

  8. @Wilma Kooijmans: welkom op mijn weblog! En dank je wel voor je compliment. Het was afgelopen zaterdag ook een geweldig leuke dag bij jullie op het bedrijf.

    Like

Geef een reactie

