Over koetjes en kalfjes

Wintershow

10 reacties

Drie van onze koeien gaan a.s. woensdag naar de Wintershow in Zwolle. Nu kun je niet zomaar een koe uit de stal trekken en haar meenemen naar de koeienkeuring. Vandaag heeft onze medewerker ze met een veescheermachine geschoren en ik heb ze gewassen. Eerst met de hogedrukspuit de ergste viezigheid eraf gespoten, daarna met een sopje en een borstel de koeien schoongeboend en met de hogedrukspuit afgespoeld.

Voor de wasbeurt:

Voor_de_wasbeurt

Na de wasbeurt:

Na_de_wasbeurt

Twee van de drie zijn bijna spierwitte koeien. Het kost heel wat poetswerk om ze mooi wit te krijgen. Morgen wassen we ze nog een keer en woensdagmorgen gaan ze – heel vroeg – met de vrachtauto naar Zwolle en op het keuringsterrein worden ze nogmaals gewassen. Ze moeten er picobello uitzien.

10 thoughts on “Wintershow

  1. Als ze dan maar tot de tijd wit blijven!!!
    Ik kan het in elk geval niet. 😉

    Like

  2. Heel veel werk om een koe schoon op een keuring te krijgen. En dan moeten ze nog schoon blijven ook natuurlijk. Dat lijkt me knap lastig.

    Like

  3. Het is een hele klus, maar jullie hebben echt eer van je werk. Gebruiken jullie mensenshampoo of iets anders?

    Like

  4. Ik herken het wel wat van toen ik klein was. Toen werden er ook koeien gekeurd die voor die tijd uitgebreid geboend werden. Ik wens je veel succes bij de keuring

    Like

  5. Toch stond deze koe er voor de wasbeurt ook al heel netjes bij, vind ik. Dat heb ik wel eens anders gezien.
    Krijgen we ook nog een verslag van de keuring?

    Like

  6. @Wieneke: we gebruiken een allesreiniger ;~).

    Like

  7. @Jan K: we hebben ze ook wel viezer hoor, maar die laat ik hier natuurlijk niet zien. Ik maak graag positieve pr voor de sector :~). Groot kans dat ik verslag maak van de keuring.

    Like

  8. Wat dat betreft kun je beter een zwarte koe laten gaan. 😉
    Het is heel wat poetswerk maar dan bereik je ook wel resultaat. Heel veel succes met de keuring.
    Wordt de koe ook nog vlak van tevoren gemolken of naar de machine geleid?

    Like

  9. @Jetske: ook een zwarte koe krijgt een poetsbeurt :~). Maar het is wel waar: een bont gekleurde koe (zwart of rood) is wel makkelijker schoon te krijgen.

    Like

  10. @Jetske: je tweede vraag heb ik nog niet beantwoord. Een koe moet er op het tijdstip van keuren op haar mooist voor staan. Twee koeien zijn gisteravond rond 21.30 uur gemolken. De derde koe geeft veel melk. Een heel vol uier op de keuring is lelijk (en dieronvriendelijk). Zij is vanmorgen – vlak voor de vrachtauto kwam – om half vier gemolken. Alle koeien kunnen na afloop op het keuringsterrein worden gemolken: laat ik nog foto’s van zien.

    Like

Geef een reactie

