Over koetjes en kalfjes

Nieuw oogstseizoen

12 reacties

Vanaf 1 februari mag weer mest worden uitgereden. Het nieuwe oogstseizoen is daarmee weer begonnen. Omdat we afgelopen jaar voor het eerst de koeien jaarrond op stal hebben, was het spannend of we genoeg mestopslag zouden hebben, maar we hadden nog wel voor drie weken ruimte gehad. Het weer is goed en het is niet nat in het land: vandaag brengt de loonwerker de mest naar het land. Ze hebben een spiksplinternieuwe Kawecozodemester.

Kaweco

Kaweco2

Het bijzondere aan deze bemester is, dat er vier wielen onder zitten. Deze wielen kunnen ze op het land als het ware uitschuiven, zodat je een groot drukopppervlak krijgt en daardoor minder kans op wielsporen in het land.

12 thoughts on “Nieuw oogstseizoen

  1. Dus het loont niet om zelf een bemester te hebben als boer?
    Deze tank van de bemester is niet zo supergroot dan dat ik wel eerder heb gezien, of lijkt dat zo?
    Mooi dat jullie genoeg opslagruimte hadden voor de mest.

    Like

  2. Zo de mester ziet er imposant uit.

    Like

  3. Op de foto ziet hij er niet alleen imposant maar ook nog redelijk schoon uit. Daarnet reed ik achter eentje die uh… bezig was geweest. Het went voor mij nooit 😉 Zeg, ik heb maandag in die snijdende noordooster drie piepkleine lammetjes gezien in een weiland, waar ik langsreed. Zo zielig, ze hebben zo’n dun vachtje.

    Like

  4. Dat ziet er zeer professioneel uit,
    die nieuwe bemester en het is zeker een
    voordeel dat geen diepe sporen in het land komen.
    @Bedankt, ik denk dat je gelijk hebt met de berberis soort.

    Like

  5. Die ziet er wel heel nieuw en schoon uit!
    Hier zijn ze ook al lekker bezig, zelfs wij zitten in de stank, hahaha!

    Like

  6. Overal zijn de boeren of loonwerkers mest aan het uitrijden. Het klopt toch dat het vanaf 1 februari mag als er geen sneeuw ligt, of is dat iets van vroeger dat door mijn hoofd spookt?
    Gisteren zag ik een boer of loonwerker die een wit goedje over het kale land strooide. Kunstmest zal het nog wel niet geweest zijn. Ik denk eerder aan kalk. Maar misschien vergis ik me daarin ook wel. Dat zou dan betekenen eerst kalk en dan mest?

    Like

  7. @Jetske: een zodebemester gebruik je maar een paar dagen per jaar: veel te duur om aan te schaffen. En daarbij, mijn boer is meer een koeienboer dan een machineboer :~). Het is gezichtsbedrog dat ‘ie zo klein lijkt. Nog groter kan niet, want dan kan ‘ie het erf niet op: moeten we eerst bomen omzagen.

    Like

  8. @Wieneke: deze is splinternieuw en daarom nog zo lekker schoon. Sneu voor de lammetjes in de kou: moeten ze extra dicht tegen moeders aankruipen.

    Like

  9. @Heidehipper: het mag vanaf 1 februari (t/m 31 augustus). En of het met sneeuw niet ‘mag’, weet ik niet, maar loopt maar eens – als er een pak sneeuw ligt – over een grasveld/gazon. Als de sneeuw gesmolten is, kun je de voetstappen zien: het gras eronder is verstikt. Zou je met sneeuw het land bemesten, houd je geen graszode over! Het zal inderdaad kalk kunnen zijn, maar het lijkt me daarvoor ook nog wel heel vroeg, eerlijk gezegd.

    Like

  10. Mooi apparaat die nieuwe Kaweco.
    De hoogglans zal er na een dagje bemesten intussen wel vanaf zijn. 🙂

    Like

  11. Het was van de week te ruiken , ook in de stad . Dat er weer gier uit werd gereden.
    Gelukkig dat het niet te nat is

    Like

  12. Joekels van apparaten zijn het. Ze zijn er nog groter dan deze. Ik snap niet dat dat allemaal mag. Vrachtwagens zijn aan alle kanten aan afmetingen gebonden en landbouwapparaten worden maar steeds groter en groter. Het werkt natuurlijk wel lekker snel met zo’n grote.

    Like

Geef een reactie

