Over koetjes en kalfjes

Boeren van toen

6 reacties

In m’n vorige log had ik een link gemaakt naar een webpagina met oude landbouwfoto’s, met op een van die foto’s ploegende ossen (uit 1905). Toen ik – nadat ik mijn log al had geplaatst – deze foto’s nog een keer beter bekeek, zag ik dat de laatste acht foto’s afkomstig zijn uit het boek: Boeren van toen van Hans Siemens.

Boeren_van_toen

Voor wie van nostalgische landbouwplaatjes houdt, is het boek een aanrader. (Klik op beide afbeeldingen voor een groter formaat).
Mijn schoonmoeder herkende op een van de foto’s uit het boek buurtgenoten van vroeger.

Schaft

Het onderschrift bij deze foto luidt: ‘Tijdens de oogst was er tussendoor tijd voor de schaft met brood, spek of reuzel, lauwe thee of koffie, kruudmoes of pap’. Wie eet tegenwoordig nog reuzel en kruudmoes?

6 thoughts on “Boeren van toen

  1. Leuk weer die oude foto’s!
    Reuzel daar ben ik mee opgegroeid. Kruudmoes is dacht ik typisch iets uit het oosten van het land. Aangezien mijn ouders Zeeuwen waren, hebben wij dit nooit gegeten.

    Like

  2. Ik wordt niet nostalgisch van deze foto’s, zo goed was het niet in die tijd. Wel vind ik ze reuze interessant om de historische waarde.
    Alleen al de details zoals bijvoorbeeld hoe het schort van de vrouw is vastgemaakt en haar vlechtenkapsel.

    Like

  3. …..en wie ziet er tegenwoordig nog zo mager uit als die mannen op de foto? Wat moesten ze toen hard werken.
    Schitterende en duidelijke foto’s.

    Like

  4. Eerst maar eens een recept van kruudmoes erbij gegoegeld, nu weet ik tenminste zeker dat ik dat nooit, ook niet onder een andere naam, heb gegeten.

    Like

  5. Kruudmoes is best wel lekker, maar wij hebben helaas die struiken niet meer.
    Reuzel is lekker, in stukjes snijden, uitbakken en ’s winters op roggebrood.
    Lekker, kregen wij vroeger ook.
    Nu hoef ik het niet meer.
    En dat de thee en koffie lauw was, dat was natuurlijk met opzet, hoefden ze niet te blazen, en konden weer sneller aan het werk 😉

    Like

  6. heel leuk met die oude foto s maar nu is het nu

    Like

Geef een reactie

