Over koetjes en kalfjes

Blaeu

7 reacties

Vorige week gaf ik een link naar Google Earth kunst. Ik hou erg van plattegronden, luchtfoto’s, topografische kaarten, atlassen en daarom heb ik bij het hedendaagse schilderij oude kaarten gezocht. In de Hottinger-atlas van Noord- en Oost-Nederland : 1773-1794 van H.J. Verstelt komt de volgende afbeelding.

Hottinger_atlas

Ik kan me nog herinneren dat in de beginperiode van de automatisering in de informatiesector werd gevreesd dat alleen gericht naar informatie kon worden gezocht en dat je daardoor niet meer zou stuiten op informatie waarnaar je niet naar op zoek bent, maar toevallig bladerend in een boek tegenkomt. De term hiervoor is serendipity. Niets is minder waar! Al surfend op het wereldwijde web kom je interessante informatie tegen. Er komen steeds meer documenten online beschikbaar voor een groot publiek. Deze week ontdekte ik bij het Regionaal Archief Leiden de atlas van Blaeu. Daaruit is de onderstaande kaart afkomstig.

Blaeu_2

Het wereldwijde web is een bron van informatie: ik kan er niet meer zonder.

7 thoughts on “Blaeu

  1. En zo zette je mij weer aan om ook te gaan zoeken……….en toen was er ineens een uur om 🙂

    Leuk, oude kaarten en atlassen!!

    Like

  2. Het overkomt me vrijwel dagelijks dat ik tijdens een zoektocht naar het een of ander op een dwaalspoor terecht kom, waarbij ik allerlei leuke wetenswaardigheden tegenkom.
    Wat is die Blaeu Atlas een prachtig ding, en wat is hij op een mooie manier toegankelijk gemaakt. Ik heb een tijdlang heerlijk zitten bladeren. 🙂

    Like

  3. Ook ik kan echt niet meer zonder!!
    Je ziet de meeste leuke dingen indd.
    Lang leve google. 🙂

    OT: ik denk dat de spamcode niet goed is ingevuld, dat gaf althans het systeem aan.
    Heb je als ’t goed is teruggemaild. 🙂
    bedankt voor de goede wensen!

    Like

  4. Het is een enorme aanwinst, het wereldwijde web. Voordat je het weet ben je zo weer uren zoet.
    Alhoewel er niet alleen positieve dingen gebeuren via het wereldwijde web. Mensen halen er een boel informatie af met kwade bedoelingen. 😦

    Like

  5. Mooi he die oude kaarten. Op deze kun je goed zien dat Coevorden een prachtige vesting was. En ook het dorpje waar de oudste dochter woont, is weer te zien.

    Like

  6. 30 jaar terug maakte het mij niet uit.
    Maar nu in de tijd van www, is er zoveel te zien, je komt overal 😉
    Dank voor de link, zal ook even rondkijken.

    Like

  7. Ik ben wat laat, maar heb pas vanavond de tijd gehad om in de Bleau atlas rond te neuzen. Bedankt voor deze link, het is een prachtige atlas.

    Like

Geef een reactie

