Over koetjes en kalfjes

Landbouwbeurs

9 reacties

Landbouwbeurs

Vorige week waren de Rundvee Relatiedagen in Hardenberg. Het is begonnen als een kleine regionale landbouwbeurs en is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol evenement (33.000 bezoekers in drie dagen). Rundveehouders uit het noordelijk deel van Nederland (t/m de Veluwe) bezoeken deze beurs.

Boerin_uit_staphorst

Het zijn geen relatiedagen in de zin van ‘Boer zoekt vrouw’ – overigens boerin Agnes uit de laatste tv-serie liep er wel rond – maar bedrijven die goederen en diensten verlenen aan de rundveehouderij staan er met een stand. Zes grote hallen vol: te groot om alle stands te bezoeken. Wij zoeken van te voren uit welke bedrijven/organisaties we willen bezoeken. Het is altijd een reuze gezellige beurs. Een kleine greep uit het aanbod: KI-organisaties, banken, verzekeringen, makelaars, accountantbureaus, Gezondheidsdienst voor dieren, voerleveranciers, melkmachineleveranciers, met natuurlijk veel melkrobots: ze zijn er in vele soorten en maten.

Fulwood_melkrobot

Merlin_melkrobot

En koeien mogen natuurlijk niet ontbreken.

Wat_is_een_landbouwbeurs_zonder_koe

Mijn boer ziet alles. Twee jaar geleden zagen we deze stand:

Onze_koe

Hxc3xa9, dat is onze koe. (Dat soort dingen vallen mij helemaal niet op). Wij nieuwsgierig natuurlijk hoe ze aan ‘onze’ koe kwamen. Dat verhaal vertel ik een volgende keer.

Zo’n dag is voor ons echt een uitje: je ziet veel, je doet nieuwe ideexc3xabn op en je spreekt veel mensen.

9 thoughts on “Landbouwbeurs

  1. Leuk zo’n beurs. Je doet er nieuwe ideexc3xabn op en kunt een beetje “netwerken”. Nooit weg zo’n bezoek.
    Ik ben benieuwd naar het verhaal van de koe!

    Like

  2. Die koeien zijn zo te zien eerst even netjes gepoetst en geschoren.
    Hoe zit het eigenlijk met de portretrechten van een koe? 😉

    Like

  3. ’t Lijkt me moeilijk om te kiezen als je net een nieuwe melkrobot wilt gaan aanschaffen en je ziet zoveel verschillende merken. Kijken en vergelijken. Wat moet dan de doorslag geven?, gebruiksgemak, de prijs?, storingsgevoeligheid? (zal men nooit toegeven natuurlijk). Of is het dan net als met auto’s? De boer bepaalt het type en de boerin de kleur?

    Like

  4. @Jan K.: ik heb de koeien toch redelijk onherkenbaar op de foto gezet, dus wat portretrecht? ;~) En onze eigen koe: dat mag van haar ;~).

    Like

  5. @Heidehipper: ja, wat geeft de doorslag. Dat is voor iedereen verschillend. Het is meer het gevoel wat je bij zo’n apparaat hebt: hoe betrouwbaar (inderdaad kun je dat herleiden tot hoe storingsgevoelig) komt een robotmerk op je over: er een aan je verkopen willen ze allemaal wel hoor :~). Afkloppen, maar onze robot kent weinig storingen. Ennuh, van auto’s heb ik geen verstand en de kleur van een auto maakt me al helemaal niks uit.

    Like

  6. na jaaaa zeg kom je opeens je eigen koe tegen? wel een compliment, want een mooie koe! Ik ben xc3xa9xc3xa9n keer op de landbouw rai geweest, mij vxc3xa9xc3xa9l te veel! En wat bereft die melkrobots daar, die zijn wel erg bling bling hxc3xa8 😉
    @Heidehipper, (ik spreek uit ervaring) je gaat bij zoveel mogelijk robots in werking kijken, uiteindelijk melken ze allemaal de koe maar ze hebben daar wel verschillende systemen voor en je kiest als boer dus wat jou het beste lijkt, en dan neem je je vrouw ook nog eens mee om te kijken en die ziet dan weer hele andere dingen en dan ga je weer twijvelen….:(
    Wat voor xc3xa9xc3xa9n hebben jullie ook alweer?

    Like

  7. @Sandra: wij hebben een hele mond vol: Lely Astronaut 3 :~) (Lely A3). Hihihi, nu voel ik me net zo’n autofreak en ik heb helemaal niks met auto’s en met merken.

    Like

  8. Alles ziet er daar nog wel spiksplinternieuw uit. Wat leuk dat jullie koe daar op de foto stond.
    Agnes, had ik ook wel willen zien. Kan ik concluderen dat jullie de serie ook hebben gevolgd? Was Jan uit Friesland met petje er ook? 😉

    Like

  9. @Jetske: Jan met de pet was er niet, boer Frans weer wel en natuurlijk volg ik de serie :~).

    Like

Geef een reactie

