Over koetjes en kalfjes

Nieuw type blauwtong in Nederland

14 reacties

Er is een nieuw type blauwtongvirus in Nederland aangetroffen: blauwtong type 6. Voor dit type virus is in Europa nog geen vaccin voorhanden. Onze koeien zijn eerder dit jaar gevaccineerd tegen type 8, het virus dat vorig jaar veel schade heeft veroorzaakt in Nederland.

Kaartje_inlsuitingsgebied

Wij vallen onder het insluitingsgebied. Het heeft op dit moment nog niet direct merkbare gevolgen voor ons bedrijf: slachtkoeien en kalveren voor de mesterij mogen ons bedrijf verlaten.

14 thoughts on “Nieuw type blauwtong in Nederland

  1. Toen ik het nieuws hoorde moest ik gelijk aan jullie denken. Toen Jan K. en ik bij jullie waren, was net de dierenarts klaar met het vaccineren tegen blauwtong type 8.
    Dit is wel een hele vervelende ontwikkeling. Gelukkig heeft het t.n.t. geen directe consequenties voor jullie bedrijf. Ik hoop ook voor de nabije toekomst dat het geen consequenties heeft en m.n. dat jullie niet geconfronteerd worden met deze ziekte!

    Like

  2. Laten we hopen dat er snel een vaccin komt tegen de variant van dit virus.

    Like

  3. Hoop dat jullie in de toekomst vrij blijven van deze type. Het zal je maar gebeurend at het je overkomt . Het boerenleven is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk

    Like

  4. Bedankt voor je reactie op mijn blog! Leuk is het hier, ik kom zeker vaker kijken! Is er iets wat ik bijvoorbeeld koeien en schapen wel mag voeren? (Ik wil ze graag te vriend houden, maar de boer ook natuurlijk!)

    Like

  5. Het is allemaal wel heel erg vervelend. Enig idee hoe lang zo’n gebied gesloten blijft? Als er gevaccineerd is?
    Zo te zien vallen wij hier, ten zuiden van de A7 er ook onder.

    Like

  6. Ik had het slechte nieuws al gehoord bij Omrop Fryslxc3xa2n.
    Het insluitingsgebied begint enkele honderden meters ten zuiden van ons bij de A7, heb ik begrepen, en dat beeld wordt bevestigd door jouw kaartje.
    Hopelijk blijft de schade beperkt en komt er snel een vaccin beschikbaar.

    Like

  7. @Jetske: wat heb jij een goed geheugen ;~)!! Ik wist niet meer precies wanneer onze koeien zijn gevaccineerd.

    Like

  8. @Heidehipper: in het gebied blijven beperkingen van kracht tot de ziekte onder controle is (er geen nieuwe gevallen bijkomen) en ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren.

    Algemene opmerking: ik weet niet in welk tijdsbestek een vaccin op de markt komt, ik verwacht niet dat het dit jaar nog beschikbaar komt.

    Like

  9. @Margot: welkom hier :~)!

    Like

  10. jeetje mineetje, onze schapen en koeien zijn van de zomer ook gexc3xabnt, daar had ik toen al mijn bedenkingen over maar nu helemaal. voordat er een nieuw vaccin is is er waarschijnlijk ook al weer een nieuwe variant van deze stomme ziekte….!

    Like

  11. Oh bah, daar begint die ellende alweer. Ik hoop voor jullie en ook voor jullie collega’s dat het gaat meevallen.

    Like

  12. Met het blauwtongvirus is het blijkbaar net zoals met het griepvirus. Het muteert steeds, waardoor je met vaccineren steeds achterloopt.
    Hopelijk duurt de insluitperiode niet lang. Maar wat ik nog meer hoop, is dat jullie koeien het virus niet onder de leden krijgen.

    Like

  13. Nou maar hopen dat het virus ver van jullie bedrijf blijft!

    Like

  14. Ik hoorde vandaag voor Omrop Fryslxc3xa2n, dat dit nieuwe virus naar alle waarschijnlijkheid is ontstaan uit een vaccin, waar een levend virus in heeft gezeten. Een dergelijk vaccin schijnt in ons land niet te mogen worden gebruikt. Dan moet het binnengehaald zijn door een gexc3xafmporteerde koe xc3xb2f door iemand die op illegale wijze heeft gevaccineerd, lijkt me.
    Het probleem van de blauwtong wordt er op deze manier niet makkelijker op. Sterkte!

    Like

Geef een reactie

