Over koetjes en kalfjes

Lemken Smaragd

12 reacties

Afgelopen vrijdag is onze laatste maxc3xafs geoogst. Het perceel was iets later ingezaaid en daarom was de maxc3xafs ook iets later rijp.

Hakselen

Gehakselde_mais

Op de onderstaande foto kun je goed zien dat onze grond niet overal even vlak is.

Glooiing_in_het_landschap

Tegenwoordig mag landbouwgrond niet zonder gewas de winter in (weer zo’n regeltje), daarom worden groenbemesters gezaaid. Er zijn verschillende soorten groenbemesters; bij ons is Italiaans raaigras gezaaid. Het is gezaaid met een ‘Lemken Smaragd’: een stoppelbewerker.

Lemken_smaragd

De grond wordt in 1 werkgang losgetrokken, het zaad gezaaid en de grond weer aangerold. Volgend voorjaar wordt de groenbemester ondergeploegd.

Werkgang

12 thoughts on “Lemken Smaragd

  1. Wat is de reden dat landbouwgrond niet zonder gewas de winter in mag?

    Like

  2. @Gelkinghe: de link doet het niet. Je vindt het via: http://www.minlnv.nl, vervolgens in de rechter kolom: LNV-loket, onderwerp: mest, overige regels en tot slot bij ‘vanggewas’.

    Like

  3. Dure naam voor zo’n stoppelding!

    Like

  4. Het lijkt wel een puzzeltocht om je weg te vinden op de website van LNV.
    Zelf gebruik ik al jarenlang naar volle tevredenheid een stoppelbewerker van Gillette. 😉

    Like

  5. @Sandra: ik vind ‘Lemken Smaragd’ nietszeggende woorden, maar wel poxc3xabtisch. Je zoekt er inderdaad niet zo’n stoppelgeval achter.

    Like

  6. Het is wat met al die regeltjes. Het plezier in het “boeren” vergaat je op deze manier.
    Een prachtige naam voor dit apparaat. Een speciale reden waarom het zo heet?
    De foto waarop te zien is dat de grond niet overal even vlak is, is een prachtige rijtjesfoto! Ook al besmet met het rijtjesvirus? 🙂

    Like

  7. @Hanny: ik heb geen idee waarom het apparaat zo genoemd is. Lemken is de merknaam (net als Fiat, Ford etc.), het apparaat is een smaragd, althans, zo noemen wij het. En ik hou inderdaad van ritme in een foto ;~).

    Like

  8. Al dwalend over het Zeeuwse platteland heb ik vaak aan je gedacht. Dat heb je door die raakvlakken in jullie vak. 🙂
    En ik moest iedere keer als ik in de vakantie de afwasmachine inpakte denken aan de foto die ik je stuurde na de zomervakantie waarbij ik voor de caravan stond af te wassen in een klein teiltje. Nu hadden we het dus luxe. Zelfs de bedden waren opgemaakt toen we aankwamen.

    Like

  9. Ik wist vroeger nooit dat alles verhakseld werd. Ik dacht dat de mais eraf gehaald werd en van de mais de pitten! Maar ja ik ben ook een stadsmeisje. Als ik het zo zie, zou ik best boer willen zijn, heerlijk dat gevoel van vrijheid om je heen, of is dat een illusie?

    Like

  10. @Margo: het raakt ook in Nederland in de mode dat je alleen de kolf van de maxc3xafs oogst; ccm (corn cob mix) of korrelmaxc3xafs. De rest van de maxc3xafsplant versnipperen ze over het land. Wij oogsten de hele plant.
    Boer(in) zijn is een mooi beroep: de rust en ruimte om je heen, omgaan met dieren, leven met de seizoenen, maar er komen regelmatig externe bedreigingen op je af :~( (bijv. blauwtong).

    Like

Geef een reactie

