Over koetjes en kalfjes

Het platteland van alle Nederlanders

4 reacties

Koeien_in_de_wei

"Mensen willen koeien in de wei, maar dat is een geromantiseerd beeldxe2x80x9d, zei Minister Gerda Verburg toen ze gisteren het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau xe2x80x99Het platteland van alle Nederlandersxe2x80x99 in ontvangst nam. xe2x80x9eBoeren hebben vaak goede economische redenen om hun beesten op stal te houden. Voedselproductie is nog steeds de belangrijkste taak van het platteland. En boeren zijn de onderhouders van het landschap. Ze moeten in die functie kunnen blijven. Zij kunnen het beeld van het platteland veranderen, maar dan moeten ze laten zien wat ze doen, en waarom."

Het SCP-rapport ‘Het platteland van alle Nederlanders’ is op internet te lezen.

4 thoughts on “Het platteland van alle Nederlanders

  1. Zelf vind ik ook dat koeien in het weiland horen , maar als de melk producktie dan lager ligt kan ik mij voorstellen dat de boer zegt: binnen blijven. Het is zijn/haar inkomen. Dus mag er dan ook iets tegen over staan. Ook van de consument

    Like

  2. Nou, laat mij dan maar een romanticus zijn. Ik zie het vee toch liever in de wei lopen en liggen dan in de ligboxstal. Natuurlijk heb ik alle begrip voor de bedrijfseconomische balangen, maar het oog wil nu eenmaal ook wat.

    Like

  3. Volgens mij produceert de boer precies waar de consument om vraagt. Als die vragen om koeien in de wei dan krijgen ze toch koeien in de wei, mits de boer daar eerlijk voor wordt betaald. Ik vind het een beetje vreemd dat we opeens reclame moeten gaan maken voor wat we doen (we hebben gelukkig wel iets beters te doen), volgens mij is het veel beter als de consument zich wat meer gaat verdiepen in wat ie eet en waar het vandaan komt…

    Like

  4. Een weiland met beesten erin leeft veel meer dan een weiland zonder. Als dat inhoudt dat er meer betaald moet worden voor de produkten, dan moet daar niet over gezeurd worden, maar moet dat “gewoon” betaald worden. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten.
    Als het niet haalbaar is om de beesten buiten te houden, i.v.m. milieunormen, dan moeten wij, die de dieren zo graag buiten zien, niet meer zeuren, maar “gewoon” accepteren dat ze binnen leven. Maar jammer zou dat wel zijn.

    Like

Geef een reactie

