Over koetjes en kalfjes

Week van de geschiedenis

8 reacties

Het is deze week de Week van de geschiedenis. Ik ben van de Mammoetwetgeneratie en ik had geen geschiedenis in mijn vakkenpakket. Ik had niks met dit vak – ik vond het verschrikkelijk saai – , maar nu merk ik steeds meer dat ik een stuk kennis mis: geschiedenis laat je verbanden zien tussen het heden en verleden. Vandaag een paar agrarische foto’s.

Deze foto kwam ik vorige week tegen in de nieuwsbrief van de plaatselijke historische vereniging. Ik kan reuze genieten van zo’n foto (uit 1977) uit het dagelijkse leven; een foto zonder opsmuk: melken in een doorloopmelkwagen op een warme zomerse dag:

Boerin

En een paar opnames uit de familiegeschiedenis. Het zijn foto’s die ik in 1991 – het jaar voor onze verhuizing naar Drenthe –  heb gemaakt. Koeien op de grupstal. Koeien met grote uiers dragen uiernetten, om te voorkomen dat de ze hun eigen spenen beschadigen bij het opstaan:

Koeien_op_de_grupstal

Je had verschillende soorten grupstallen. In het noorden van het land stonden de koeien met de koppen naar de muur, hier staan ze met de koppen naar elkaar toe, met in het middenpad de voerruimte:

Grupstal

De uiernetten (koeienbh’s) aan de waslijn:

Uiernetten

Ik ben nog steeds blij dat ik deze foto’s heb gemaakt: het zijn beelden uit een recent verleden, maar het zijn verdwenen beelden.

8 thoughts on “Week van de geschiedenis

  1. Je laat hier prachtige plaatjes zien van vroegere tijden. Geweldig dat je die foto’s toen hebt gemaakt en ze hier in goede kwaliteit kunt laten zien!

    Ik kan me wel voorstellen dat je het als kind een saai vak vond, als er belangstelling is komt dat meestal later.
    Zelf heb ik examen gedaan voor geschiedenis en aardrijkskunde op de HAVO. Mijn vader was een echte geschiedenisman. Had ook heel veel geschiedeninsboeken in huis staan. Daarbij had hij een voordeel dat hij een fotografisch geheugen had en dat heb ik minder, helaas. Daarom fotografeer ik veel om terug te kunnen grijpen om mijn geheugen op te frissen… 🙂

    Like

  2. Zo las ik van de week ergens een stukje over het monsternemen. Ook bij ons in het dorp ging iemand op de fiets (later de brommer) alle boeren af om monsters van de melk te nemen voor de zuivelfabriek – zo werd onder meer het vetgehalte bepaald, wat zich ook vertaalde in de financixc3xable opbrengst voor de boer. Ik had dit werk nog bijna een keer als vakantiewerk gedaan. Tegenwoordig zal het wel weggeautomatiseerd zijn, of niet?

    Like

  3. SCHITTEREND dat rijtje koeie bh’s ik was al bijna vergeten dat ze bestonden!

    Like

  4. Bestaat dat nu niet meer, die uiernetten? Er zijn er nu vast ook nog wel bij die grote uiers hebben en ook nu moeten ze toch nog wel opstaan en kunnen ze hun eigen spenen beschadigen?
    Met de melkrobot kun je deze netten natuurlijk niet meer gebruiken. Het wordt wel erg ingewikkeld om daarbij ook nog een automatische uiernet-afhaler erop te zetten.

    Like

  5. Ik ben nog van voor de mammoet. Moest dus een heleboel geschiedenis leren. Maar oh, wat vond ik dat moeilijk, want ik kon nooit de jaartallen onthouden (dyscalculie). Toch ben ik blij dat ik het heb moeten leren.

    Like

  6. Geschiedenis, vond er niks aan.
    Maar….als ik het over kon doen, dan deed ik beter mijn best ( wie niet ? )
    Idd. bij ons stonden de koeien naar de muur te kijken, maar de uiernetten kan ik me niet herinneren.
    Wel een goede oplossing in die tijd.
    Ik denk dat tegenwoordig de uiers ook vast niet meer zo groot zijn, of ik heb het mis.

    Like

  7. Ha, nu zie ik ze eindelijk! Vijfentwintig jaar geleden woonde er bij mij in de rij een mevrouw die thuiswerk deed, ze vertelde dat ze op zolder twee grote naaimachines had en dat ze daarop een soort koeienbh’s maakte. Ik had geen idee wat ik me daarbij moest voorstellen, het is altijd een mysterie voor me gebleven. Maar nu: tadaaa! hier zijn ze! Misschien wel gemaakt door mijn vroegere buurvrouw.

    Like

  8. Wat leuk! Zou je deze foto willen insturen naar http://www.balkonsmetwasgoed.web-log.nl? Koeiebeha’s hebben we nog niet zien wapperen!

    Like

Geef een reactie

