Over koetjes en kalfjes

Melk

13 reacties

Melk

Onze melkfabriek maakt uitsluitend kaas uit melk. Andere melkfabrieken  maken consumptiemelk en overige zuivelprodukten als boter, toetjes (vla, yoghurt, kwark). De melk die wij aan de melkfabriek leveren, moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Het maakt daarbij niet uit wat het eindprodukt zal zijn. Nederland is regeltjesland: het ligt in regels vastgelegd. We zijn als melkveebedrijf KKM-gecertificeerd. Ik heb overigens niks tegen bepaalde regels: je bent als melkveehouder producent van levensmiddelen en daar hoor je iedere dag zorgvuldig mee om te gaan.

www.zuivelonline.nl is een promotiesite van de zuivelindustrie. Het is aardig om er eens rond te neuzen. Er staan allerlei wetenswaardigheden op, o.a. een flitsend filmpje.

13 thoughts on “Melk

  1. Hoewel eigenlijk alleen zuigelingen melk hoeven te drinken, nuttig ik ook op mijn leeftijd nog melk. In ieder geval iedere ochtend door de brinta xc3xa9n in de vorm van kaas…:-)
    Kunnen jullie zelf kiezen naar welke fabriek jullie melk naar toe gaat en dat er kaas van wordt gemaakt?
    Het filmpje is inderdaad flitsend, maar wel leerzaam voor sommige mensen.

    Like

  2. @Jetske: er valt niet zoveel meer te kiezen: er zijn door schaalvergroting/fusies steeds minder melkfabrieken. Friesland Foods en Campina gaan waarschijnlijk ook fuseren. Ik ken de hele zuivelmarkt niet, maar volgens mij zijn er nog een paar kleinere melkfabrieken (o.a. Rouveen) en Limmen (biologische melkfabriek). De meeste melkfabrieken zijn coxc3xb6peraties; daar ben je lid van en daar heb je geld in zitten. Overstappen kan wel, maar je hebt opzegtermijn.

    Like

  3. Mooi onderwerp. Wat me opviel was dat tegenwoordig de boer zelf allerlei monsternemingen moet uitvoeren. In mijn jonge jaren kregen we regelmatig een monsternemer van de melkfabriek op bezoek. Dat ging dan vooral over vetpercentage en zo van de melk. Tegenwoordig gaat soms de melk van meerdere boeren in dezelfde tankauto. Hoe is die monsterneming dan nu geregeld?

    Like

  4. Mooi trendy en informatief filmpje.
    De rest van die website ziet er trouwens ook mooi strak en uitnodigend uit.
    Ik ben niet zo’n voorstander van die fusie van Friesland Foods en Campina. Die club wordt angstwekkend groot, en ik ben bang dat dat op termijn zowel voor de boer als voor de producent nadelig uitpakt, zoals dat bij de meeste grootschalige fusies het geval is.

    Like

  5. @Heidehipper: over ‘monsternemen’ ga ik het binnenkort een keer hebben: wordt aan gewerkt.

    Like

  6. Als melkleverancier moet denk ik iedereen tegenwoordig wel KKM gesertificeerd zijn?
    Wij leveren aan Limmen maar dat is ook al onderdeel van Campina. Flitsend filmpje idd, toch leuk om even te kijken…

    Like

  7. Leuke informatieve log!
    Dat flitsende filmpje zal het goed doen als voorlichtingsmateriaal voor met name stadskinderen, die (al te) vaak denken dat melk uit de fabriek komt.

    Like

  8. @Sandra: ik wist niet dat jullie melkfabriek ook al onder Campina valt. Ik ging er ook van uit dat iedere melkveehouder gecertificeerd is, maar ik las hier: http://www.zuivelonline.nl/?pageArea=2 dat er toch weer een aantal bezwaarmakers zijn. Hun melk wordt apart opgehaald en naar ik aanneem ook apart verwerkt. (Ik weet overigens niet hoe oud deze informatie is).

    Like

  9. Heerlijk die melk. Beter vers van de koe dan melk uit de winkel. Vind die nog steeds niet echt lekker.

    Like

  10. @Antsje: doe mij maar melk uit de winkel (bloos, bloos).

    Like

  11. Dankzij jouw weblog weet ik ineens heel veel van melkveehouderij, realiseer ik me nu. Ik vind het bar interessant allemaal. Mag ik een verzoeknummertje indienen? Je zou nog eens wat vertellen over waarom sommige koeien het hele jaar door in de stal blijven. 🙂

    Like

  12. @Wieneke: ben ik op de achtergrond mee bezig (alleen heb je daar nog niks aan). Ik probeer er een chronologisch en begrijpbaar verhaal van te maken. Ik zit er nog op te broeden. En ik moet het nog over fokkerij hebben en over ‘monsternemen’… . Onderwerpen te over ;~)!

    Like

  13. Aan het eind van het filmpje voelde ik de rillingen weer even over m’n rug lopen…………schoolmelk. Ik lag er wakker van als kind, dat ik de andere dag weer melk moest drinken uit zo’n vies kartonnen pakje dat ze te lang bij de verwarming hadden laten staan.
    Dat ik later zuivel in allerlei verschillende vormen ben gaan waarderen mag een wonder heten, de schoolmelk heeft daar niets aan bijgedragen.

    Like

Geef een reactie

