Over koetjes en kalfjes

'Het is een schone dag geweest'

6 reacties

Dit is de titel een prachtige documentaire uit 1993 van Jos de Putter, waarin hij het laatste oogstjaar van zijn ouders op een Zeeuwse boerderij volgt. Ik ben jaren op zoek geweest naar deze documentaire, en vorig jaar was deze bijzondere film eindelijk te zien op tv en is inmiddels ook verkrijgbaar op dvd. Al zoekend kwam ik de 70 minuten durende documentaire vanavond ook tegen op internet: Het is een schone dag geweest (documentaire begint op 1:11:30).
De titel slaat ook op vandaag: het was een mooie nazomerse dag. Ik ben vanmiddag naar een hoogveengebied(je) geweest. Ik was er in het voorjaar een keer geweest en ik had me voorgenomen weer een keer te gaan als de heide bloeit. Nu, de heide is bijna uitgebloeid en het gebied kon me ook deze keer niet boeien.HoogveenIk kwam een gamma-uil (Autographa gamma) tegen:Gammauil_2en een dikke spin in het web:
SpinOp de terugweg kwam ik een koppel pinken tegen:
Oogcontactdat boeide me veel meer en ik heb een poosje naar ze staan kijken.
PiercingOmdat we zelf vooral roodbont vee hebben, ontdekte ik dat de camera moeite had met het zwart en het wit: of het zwart werd veel te donker of het wit overbelicht.NieuwsgierigHet was al met al een schone dag.

6 thoughts on “'Het is een schone dag geweest'

  1. Ja daar heb ik ook altijd last van met koeien fotograferen, bij veel licht zet ik de camera standaard 2 stapjes donkerder.
    De lucht van je bovenste foto vind ik wel prachtig maar daarvoor hoefde je niet helemaal daar heen toch?

    Like

  2. Heerijk was het gisteren met het weer . Heb dan ook heerlijk in de tuin gezeten.Je foto,s mogen er zijn erg mooi al kijkt die ene pink wel angstig

    Like

  3. Nou dat is mooi, ga je op stap voor een fotokuier, kom je met plaatjes van koeien thuis… 🙂
    Wit vind ik ook lastig te fotografen en je hebt gelijk dat zwart/wit nog lastiger is.

    Like

  4. Dat is inderdaad een prachtige, wat melancholieke documentaire, die je best vaker dan 1 of 2 keer kunt zien. ook bij de 3e en 4e keer weet Jos de Putter steeds weer glimlachjes tevoorschijn te toveren.

    Wat de (koeien)fotografie betreft, gebruik ik net als Sandra bij fel licht vaak 1 of 2 stopjes minder. Daarnaast probeer ik scherp te stellen op een licht(er) deel van het onderwerp.

    En voor de rest was het ook in ons tuintje met ruim 25 graden gisteren een schone dag. 🙂

    Like

  5. Je schrijft dat je de documentaire van Jos de Putter op dvd hebt. Heb je enig idee waar ik die kan bestellen, want ik ben er driftig naar op zoek?
    Bij voorbaat dank.

    Like

  6. @Johan: de dvd is verkrijgbaar via de webwinkel van De Volkskrant: Kalverliefde (12 documentaires), waaronder de documentaire ‘Het is een schone dag geweest’ van Jos de Putter.

    Like

Geef een reactie

